UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
De arbeidsdeskundige beoordeelt
Arbeidsdeskundige beoordeelt je WIA-aanvraag
Dienstverlening UWV Achtergrond

De arbeidsdeskundige beoordeelt de aanvraag van je WIA-uitkering

UWV werkt met 2 soorten arbeidsdeskundigen. De een beoordeelt je aanvraag, de ander helpt je bij het zoeken naar werk.

keer gelezen
1

Als je door je ziekte of handicap langere tijd niet of minder kunt werken, dan kun je bij UWV een arbeidsongeschiktheidsuitkering aanvragen. Bij je aanvraag zijn naast verzekeringsartsen ook arbeidsdeskundigen betrokken. Wat doet de arbeidsdeskundige die zich bezighoudt met de beoordeling van je uitkeringsaanvraag?

’Een arbeidsdeskundige kijkt of je nog kunt werken en wat je daarmee zou kunnen verdienen’

UWV heeft 2 soorten arbeidsdeskundigen: de een is beoordelaar, de ander begeleider en bemiddelaar. De eerste beoordeelt uitkeringsaanvragen. Word je arbeidsongeschikt verklaard en leidt dit tot een (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan helpt een tweede arbeidsdeskundige je bij het vinden van passend werk.

Heeft elke arbeidsdeskundige een specialisme?

De meeste arbeidsdeskundigen die een uitkeringsaanvraag beoordelen, hebben de uitkeringen WIA, Wajong, WAO en ZW (Ziektewet) in hun pakket. Er zijn ook specialisten die zich alleen richten op bijvoorbeeld ontslagzaken.

Wanneer krijg ik van een arbeidsdeskundige een uitnodiging voor een gesprek over mijn aanvraag?

Dit hangt af van je situatie. Heb je een werkgever die het loon heeft doorbetaald, dan is de arbeidsdeskundige vaak je eerste aanspreekpunt. De arbeidsdeskundige doet samen met de verzekeringsarts een uitspraak over je arbeidsongeschik­­­­­­­theid en hoeveel je eventueel nog kunt werken. De arbeidsdeskundige kijkt bij je aanvraag ook of je werkgever genoeg gedaan heeft om je te helpen aan (passend) werk. Als de arbeidsdeskundige vindt dat je werkgever niet genoeg heeft gedaan, dan wordt je uitkeringsaanvraag niet in behandeling genomen. Je werkgever moet je loon dan langer doorbetalen (tot maximaal nog eens 52 weken). Als je vanuit de Ziektewet komt, vindt deze beoordeling van zogenaamde re-integratie-inspanningen niet plaats.

Wat gebeurt er met de aanvraag van mijn uitkering?

Wordt je uitkeringsaanvraag in behandeling genomen, dan volgt een beoordeling door de verzekeringsarts. De arts beoordeelt in hoeverre je beperkingen ondervindt en nog kunt worden belast. Belangrijk om te weten: een beperking wordt alleen gezien als een beperking als die ook medisch kan worden onderbouwd. Het kan zijn dat je je ziek of slecht voelt, maar dat dit niet direct vertaald kan worden naar een beperking. Na de medische beoordeling kijkt de arbeidsdeskundige of je inkomensverlies hebt. Hij houdt hierbij rekening met de beperkingen die je hebt volgens de beoordeling door de arts.

Wat beoordeelt de arbeidsdeskundige precies bij mijn aanvraag?

Een arbeidsdeskundige kijkt naar het type werk dat je nog kunt doen en naar het inkomen dat je met dit werk nog kunt verdienen.  Ook berekent de arbeidsdeskundige het inkomen dat je verdiend zou hebben als je niet arbeidsongeschikt zou zijn geworden. Het verschil tussen deze bedragen wordt uitgedrukt in een arbeidsongeschikt­­heidspercentage. Dit percentage bepaalt je uitkeringsrecht. Een voorbeeld: als je met je oude inkomen € 100 zou verdienen, maar nu door je ziekte of beperking nog maar € 70 kunt verdienen, dan ben je voor 30% arbeidsongeschikt. Je krijgt het rapport van de arbeidsdeskundige en de beoordeling van de verzekeringsarts per post thuisgestuurd. Een beoordeling van twee personen met dezelfde leeftijd en gezondheidsklachten kan dus heel anders uitpakken, omdat het salaris dat je verdiende voordat je ziek werd ook een grote rol speelt in de berekening van je arbeidsongeschiktheidspercentage.

Wanneer krijg ik een arbeidsongeschiktheidsuitkering?

Heb je een arbeidsongeschiktheidspercentage van 35% of hoger, dan kom je in aanmerking voor  een WIA-uitkering. Als je voor 20% arbeidsongeschikt wordt verklaard, dan heb je wel inkomensverlies, maar geen recht op een WIA-uitkering. Het arbeidsongeschiktheidspercentage geeft aan wat je nu niet meer kunt verdienen met werk. Het zegt niets over de ernst van je ziekte.

Hoe vaak heb ik contact met een arbeidsdeskundige?

Bij het beoordelen van je uitkeringsaanvraag heb je meestal 1 gesprek. Volgt uit de beoordeling dat je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent en heb je ook recht op een uitkering, dan nodigt een nieuwe arbeidsdeskundige je uit voor een gesprek. Deze arbeidsdeskundige begeleidt je naar werk. Je hebt met deze arbeidsdeskundige meerdere keren contact. (insert link naar artikel 2).

Hoe kan ik mijn arbeidsdeskundige bereiken?

Het contact met een arbeidsdeskundige gaat altijd op uitnodiging en op afspraak. Heb je een vraag aan je arbeidsdeskundige? Dan kun je bellen met UWV Telefoon via 088 - 898 92 94 (tegen een lokaal tarief. De belkosten zijn afhankelijk van je telefoonaanbieder) en vragen of je arbeidsdeskundige jou terug wil bellen of een afspraak met je wil maken. Maak je gebruik van de werkmap op werk.nl? Dan kun je de arbeidsdeskundige  ook bereiken via een bericht in de werkmap.

Kan ik het met een arbeidsdeskundige oneens zijn?

Ja. Een arbeidsdeskundige begrijpt dat iemand het oneens kan zijn met de uiteindelijke beslissing. Arbeidsdeskundigen leggen je duidelijk uit hoe de berekening van je arbeidsongeschiktheid tot stand is gekomen. Met die informatie weet je ook waartegen je mogelijk bezwaar kunt maken.

Wanneer vraag ik een WIA-uitkering aan?

Als je bent doorbetaald door je werkgever, krijg je na 88 weken een brief van UWV. Hierin staat tot wanneer je de WIA-uitkering uiterlijk kunt aanvragen. Als je een Ziektewet-uitkering hebt, dan kun je uiterlijk in  de 93e week dat je ziek bent  een WIA-uitkering aanvragen. Als je denkt dat je door ernstige ziekte of een ongeval helemaal niet meer kunt werken en blijvend arbeidsongeschikt bent, dan kun je vervroegd een WIA-uitkering aanvragen.

Gepubliceerd op: 31-07-2017

Reacties

Door Esther-yinte op vrijdag 25 augustus 2017, 09:27

Voordat ik ziek werd deed ik een MBO functie en was ik bezig met een HBO opleiding. Deze opleiding heb ik in mijn ziekteperiode af kunnen maken. Hoe gaat het nu bij de arbeidsdeskundige? Kijkt deze naar wat ik verdiende op MBO en maakt deze de vergelijking naar wat ik nu kan verdienen op HB (met beperking)?
Dit is mij niet duidelijk. Ik ontvang graag informatie hierover.
Groeten,
Esther

Door UWV Webcare op vrijdag 25 augustus 2017, 16:17

Hallo Esther,

Wat goed dat je een HBO opleiding hebt afgerond. Je vraagt je nu af of het behalen van je diploma van invloed is bij het bepalen van je WIA uitkering.

Goede vraag!

Ik heb deze vraag voor je intern uitgezet.
Zodra ik een antwoord heb, kom ik hier op terug.

Ik wens je voor nu een fijn weekend!

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam

Door jiska op zaterdag 26 augustus 2017, 16:11

Door UWV is beoordeelt, en de nieuwe vestiging in een andere provincie houdt zich niet aan deze beoordeling. Wie mag je de klacht sturen?

Klachtenservice maakt zelf ook fouten en is geen goede hulp in dit proces, dus ik zoek de baas boven de vestigingen en de klachtenservice...
Dus de baas die echt recht kan zetten tussen 2 provincies.

De nieuwe provincie wil namelijk niet het oude dossier helemaal opzoeken en werken naar die afspraken, en wel een nieuwe aanpak verzinnen, terwijl ik door de oude keuzen in die provincie, na hun onderzoeken aan een studie zit. De studie is volgens hen mn enige kans tot werk, nieuw werk mag ik niet eens aannemen. Ook niet als een nieuwe provincie ineens zonder dossier wil werken en klakkeloos werk aan wil bieden.

Ik bleef in de andere provincie juist bij de eerste arbeidsdeskundige uit de zw, ook ondanks wia. Omdat ik geen werk mag uitvoeren, alleen volgens dossier precies dat werk na mn studie.

Met vriendelijke groeten,

Jiska

Door UWV Webcare op dinsdag 29 augustus 2017, 16:17

Beste Jiska,

Je geeft aan dat de Arbeidsdeskundige van het Werkbedrijf volgens jou afwijkt van de afspraken die eerder zijn gemaakt. Je vraagt je nu af hoe je dit het beste kunt laten terugdraaien

Ik heb je verhaal gelezen, wat een vervelende situatie.

Heb je al aan de Arbeidsdeskundige gevraagd om dit besluit op papier te zetten? Zo niet, dan raad ik je aan om dit te doen.
Als je het dan niet eens bent, kan je bezwaar indienen tegen deze beslissing. Meer informatie: https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/klachten-bezwaar-beroep….
1/2

Door UWV Webcare op dinsdag 29 augustus 2017, 16:18

2/2
Uit je bericht kan ik niet opmaken of je je situatie al hebt voorgelegd aan het klachtenbureau.
Als je dit nog niet hebt gedaan dan raad ik je aan om dit alsnog te doen. Zij nemen dan contact met je op om dit verder te behandelen. Ook heb je dan de mogelijkheid om je klacht mondeling toe te lichten. Meer informatie vind je hier: https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/klachten-bezwaar-beroep….

Als je niet tevreden bent met de oplossing van je klacht, dan kun je terecht bij de Nationale Ombudsman.

Met vriendelijke groet,

Viktoria
UWV Webcareteam.

Door UWV Webcare op maandag 4 september 2017, 08:29

Hallo Esther,

Ik had beloofd op je vraag over de vaststelling van je maatmanloon terug te komen.
Ik heb de vraag intern uitgezet en wacht nog op een antwoord.
Zodra ik het antwoord heb, kom ik er hier op terug.

Met vriendelijk groet,

Petra
UWV WebcareTeam

Door UWV Webcare op maandag 18 september 2017, 12:25

Hallo Esther,

We hebben een antwoord gekregen van de inhoudsdeskundige, op je vraag over de vaststelling van het maatman-loon.
Excuses dat het even geduurd heeft!

In het algemeen gaan we voor het maatman-inkomen uit van wat iemand met werk verdiende voordat hij ziek werd.

Er zijn echter enkele uitzonderingen. Een van de uitzonderingen is dat rekening gehouden kan worden met tijdens arbeidsongeschiktheid verkregen nieuwe bekwaamheden. Je kunt daarbij denken aan afstuderen aan sommige technische Hbo-opleidingen. Hierbij hebben studenten, vaak al voor hun afstuderen, toezeggingen over werk voor een hoog salaris. Het moet dan gaan om een opleiding waarbij bijna alle afgestudeerden in aansluiting op hun studie een hoger betaalde functie vervullen.

Bespreek in ieder geval je nieuwe gegevens met de arbeidsdeskundige en welke invloed dit heeft op de hoogte van je maatman-loon.

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV Webcare

Door Antiena op woensdag 25 oktober 2017, 17:00

Ik ben nu 14 maanden ziek thuis en moet met spoor 2 beginnen ik heb enkele aantoonbare ziektes en niet aantoonbare ziektes, nu komt mijn werkgever met een aanbod overname arbeidscontract , omdat hun denken dat ik niet afgekeurd zou gaan worden, terwijl ik niet in staat ben om eigen werk of aangepast werk bij mijn huidige werkgever ik ben hier reeds 20 jaar in dienst.
Ik weet niet wat ik nu moet doen ? stel ik zou voor 20 uur elders kunnen werken hoe zit dit dan met mijn uitkering straks?
Is er hulp vanuit de UWV bij dit soort zaken ! deze onzekerheid is slopend voor mijn gezondheid, niet wetend of je straks nog wel een inkomen krijgt, mijn vriend werkt.
Ik hoop dat hierover duidelijkheid kan worden gegeven ? waar en door wie.

Door J.A Korevaar. op donderdag 2 november 2017, 08:05

Ik heb na twee jaar ziekte een wia uitkering sinds juni 2017 ontvang ik deze. Ik was van 80 tot 100% arbeidsongeschikt. Ik had na de beslissing van de wia een bezwaar ingediend vanwege sommige dingen wat er in stond over de verzekeringsarts wat niet klopte. Ongeveer plm 3 mnd later krijg ik de beslissing en zie ik dat mijn wia wordt gestopt per 29 nov 2017. Deze bezwaar en beroep verzekeringsarts beweert nu dat ik eigenlijk sinds de aanvraag in juni 2017 al geen recht had op mijn wia. Dit kan toch niet? Omdat ik een bezwaar had ingediend over de arts niet over de uitkering zelf krijg ik te horen dat ik geen uitkering meer ontvang hoe is dat mogelijk? Dit kan en mag toch niet zomaar. Leef dag in dag uit met veel pijn door zware fibriomalgie en vermoeidheidssyndroom. Waar kan ik nu nog terecht?

Door UWV Webcare op donderdag 2 november 2017, 16:29

Beste J.A. Korevaar,

Na de beslissing over de WIA- aanvraag heb je bezwaar ingediend. De beslissing op bezwaar heeft geleid tot stopzetting van je WIA-uitkering. Nu wil je graag weten welke stappen je nog kan ondernemen.

Ik kan mij voorstellen dat deze beslissing je overvalt.

Als je bezwaar in dient tegen een beslissing van UWV dan wordt de hele beslissing opnieuw bekeken. Bij de WIA hoort daar ook een onderzoek van de verzekeringsarts bij. Dan kan de beslissing op bezwaar anders uitvallen dan de oorspronkelijke beslissing. Dit kan ook betekenen dat je vanaf een bepaalde datum geen recht meer hebt op een WIA-uitkering.

Je hebt nog de mogelijkheid om beroep aan te tekenen bij de rechtbank. Meer informatie: http://bit.ly/2lJfSeo

Ik wens je sterkte in deze situatie.

Met vriendelijke groet,
Viktoria
UWV Webcareteam

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord