UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Vrouw wandelt in het bos met haar hond
Mijn ziekte/beperking Tips

Druk op je werk? Voorkom een burn-out

Raak jij uitgeput van je werk? Dit zijn de gevaren van werkstress en zo kun je een burn-out voorkomen.

keer gelezen
11

Ben je altijd gespannen, oververmoeid en slaap je slecht door je werk? Zelfstandig ondernemer Kelly (37, WIA) en Monique Klompé, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen, vertellen over de gevaren van werkstress. En hoe je een (nieuwe) burn-out kunt voorkomen.

‘Geef aan wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen’

‘Als ik eerder had aangegeven dat het me te veel werd dan had mijn baas de werkdruk op tijd kunnen verlichten. Maar ik durfde niet aan de bel te trekken, bang dat ik ontslagen zou worden.’ Uiteindelijk raakte Kelly totaal uitgeput. Diagnose: een burn-out, fybromyalgie en chronische vermoeidheid (CVS). En ze kwam in de WIA terecht.

Begrip bij uitval

Haar omgeving toonde alle begrip toen ze uitviel. ‘Alleen mijn vader had er moeite mee. Je ziek melden? Dat doe je niet. Hij is van de oude stempel en een burn-out bestond vroeger niet.’ Met rust, psychologische begeleiding en hulp van vrienden pakte ze de draad weer op. Ze besprak met een arbeidsdeskundige van UWV de mogelijkheid om weer een paar uur te werken. ‘Ik heb nu een eigen bedrijfje en help mensen met voeding en overgewicht. Vaak ook mensen die door stress of conflicten op het werk slecht slapen en gebukt gaan onder zware spanningen.’

Maak het bespreekbaar

Het werk geeft haar veel voldoening. Kelly bepaalt haar eigen werktijden en zorgt voor voldoende rust. ‘Ik weet nu wat mijn gezondheid waard is en ga niet meer over mijn grenzen heen. Ik adviseer mensen ook om werkdruk bespreekbaar te maken, bijvoorbeeld bij een werkoverleg of een functioneringsgesprek. Voor mijn werkgever voelde het ook als een falen dat hij mijn stress niet eerder had opgemerkt. Er valt zoveel te winnen met een simpele aanpassing en een open gesprek.’

Wat is een burn-out?

Monique Klompé, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen beantwoordt 4 vragen over burn-out en de terugkeer naar werk: ‘Bij een burn-out is er langdurig – een half jaar of langer – sprake van overspanning in het werk. Er zijn 4 veelvoorkomende signalen van overspanning.

  1. Lichamelijke klachten, zoals slecht slapen en gespannen spieren.
  2. Concentratieproblemen: vergeetachtigheid en veel piekeren.
  3. Emotionele problemen: je bent prikkelbaar, je barst zomaar in tranen uit of je kunt niet meer genieten.
  4. Gedragsproblemen, waaronder onrustig en ongeduldig zijn.’

Wat helpt bij het herstel van een burn-out?

‘Accepteer wat je is overkomen en wees er open over. Een lange periode thuis zitten helpt je niet vooruit. Blijf actief en zet kleine stappen richting werkhervatting. De vraag ‘Wat wil ik?’ is belangrijker dan ‘Wat moet ik?’ Je hebt ongeveer een half jaar nodig om volledig te herstellen en het kan wel 2,5 jaar duren voordat je helemaal klachtenvrij bent.’

Hoe keer je succesvol terug naar werk?

‘Geef duidelijk aan wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen en wat voor jou je werk waardevol maakt. Heb je naast de burn-out een ziekte of een beperking? Dan loop je een groter risico om weer uit balans te raken. Bekijk goed hoeveel energie het werk je kost. Moeten er aanpassingen komen, voorzieningen worden getroffen? Vaak kan jobcoaching helpen.’

Hoe voorkom je een (nieuwe) burn-out?

‘Stel jezelf regelmatig, in ieder geval elk jaar, de vraag of het werk dat je doet nog leuk en waardevol is. Geeft het je plezier en krijg je waardering voor wat je doet? Zorg naast het werk voor voldoende rust en regelmaat. Wil je fit zijn, dan moet je batterij goed opgeladen zijn. Lees je mail niet ’s avonds of in het weekend. En voorkom dat je in je vrije tijd constant op je telefoon zit. Lastiger is het om jouw ervaringen met drukte en stress op het werk bespreekbaar te maken. Niet overal is er voldoende openheid om hierover te praten. Je kunt bang zijn dat het gevolgen heeft voor je contract. Maar open zijn over wat het werk met je doet is de enige manier om ernstige gezondheidsproblemen, en uiteindelijk uitval, te voorkomen.
Een burn-out is niet raar. Praat over werkdruk en werkplezier en zorg er samen met je werkgever voor dat het werk goed bij je past. Vind je het moeilijk om dit met je werkgever te bespreken? Dan kan een jobcoach je hiermee helpen.’

Gepubliceerd op: 18-11-2019

Reacties

Door Els op donderdag 21 november 2019, 14:31

Sluit elke dag af met positieve gedachten door aan het eind van de dag in een schrift te schrijven:

Ik heb bewogen om mijn hoofd leeg te maken en fit te blijven door ….
Ik heb naar fijne muziek geluisterd van …
Ik ben dankbaar voor … omdat … (3x)

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord