UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Alinea werkt bij de Participatiedesk
Werken Reportage

Ex-Wajonger Alinda: ‘Grootste eyeopener was dat fouten maken mág’

Alinda is moeder, zit in een rolstoel én werkt 36 uur per week bij a.s.r. ‘Ik was altijd vreselijk bang om fouten te maken.’

keer gelezen
30

In een driedelige interviewserie vertelt Alinda van den Bor (36) hoe ze de Wajong verruilde voor haar droombaan bij a.s.r. Makkelijk was het in ieder geval niet. In het laatste deel van de serie vertelt ze over haar leermomenten en geeft ze tips aan andere Wajongers.

Het traject van schoolbank naar vaste baan is er één vol leermomenten. Alinda van den Bor kan daarover meepraten. Met de nodige hulp en heel veel doorzettingsvermogen wist zij van zichzelf een zelfverzekerde vrouw te maken, met een vast contract op zak! Alinda werkt nu bij de Participatiedesk van a.s.r. Ze houdt zich onder andere bezig met het telefonisch adviseren van klanten over zorgverzekeringen.

‘Het zijn er best veel’, lacht Alinda als ze over haar leermomenten van de afgelopen twee jaar vertelt. ‘Op gebied van plannen, communiceren, sollicitatiegesprekken voeren, noem maar op.’ Dat is ook niet verwonderlijk, want haar werkervaring vóór a.s.r. heeft Alinda opgedaan in de zorg, bij ’s Heeren Loo. Daar hielp ze bij dagactiviteitenbegeleiding. ‘Toen ik bij a.s.r. kwam, moest ik veel leren. Maar daardoor ben ik in de afgelopen twee jaar ook enorm gegroeid’, vertelt ze trots.

Fouten maken mág

‘Mijn jobcoach en leidinggevende zijn erg belangrijk geweest in dit hele traject’, vervolgt Alinda. ‘Zij laten me voelen dat ik altijd een beroep op ze mag doen en dat ik fouten mag maken.’ Vooral dat laatste was een eyeopener voor Alinda. ‘Als je een beperking hebt, sta je per definitie een-nul achter. Je moet jezelf drie keer zo hard bewijzen als iemand zonder beperking. Ik was daarom altijd vreselijk bang om fouten te maken. Dat dit in mijn huidige werk heus wel mag, voelt als een enorme vrijheid.’

Omdat Alinda zich continu bleef ontwikkelen in haar werk, kreeg zij ook steeds meer taken en verantwoordelijkheden op haar bordje. ‘Ik heb nu ook een coördinerende rol binnen het team. Op een gegeven moment werd dat allemaal wel veel en raakte ik het overzicht een beetje kwijt. Wat heeft prioriteit, wat moet wanneer? Gelukkig kon ik met dit soort vragen en onzekerheden bij mijn jobcoach en leidinggevende terecht. We bespraken de dingen waar ik mee zat en een week later namen ze nog even contact op om te evalueren of het beter ging.’

Voor het eerst deadlines

Bij de Participatiedesk kreeg Alinda voor het eerst te maken met deadlines in haar werk. ‘Bij de activiteitenbegeleiding had je dit niet. Dat was best even wennen. En ik hoefde eerder anderen ook nooit te motiveren. Dat moet nu soms wel. Mijn voordeel is hierbij wel dat ik ervaringsdeskundige ben. Ik snap hoe mijn collega’s die ik aanstuur zich voelen, omdat ik het herken van hoe ik me ooit zelf voelde.’

Kwestie van doen

Een van de spannendste nieuwe onderdelen van haar werk vond Alinda het voeren van sollicitatiegesprekken. ‘Ik dacht echt: hoe ga ik dit doen? Gelukkig kon ik met mijn vragen bij Paul, mijn leidinggevende terecht, en hij liet me enkele sollicitatiegesprekken bijwonen voordat ik zelf ging voeren. Door meerdere voorbeelden te zien, kreeg ik een goed beeld van hoe zo’n gesprek verloopt. Ook heb ik allerlei tips gekregen. Vervolgens was het gewoon een kwestie van doen, en dan vind je er je weg wel in.’

Laat zien wat je kunt!

‘Door het opleidingstraject en de begeleiding de afgelopen tijd ben ik veel zelfverzekerder geworden. Het is ontzettend fijn om te weten dat er mensen zijn op wie je altijd een beroep mag doen. Natuurlijk is het soms zwaar. Maar ik wil iedereen die een beperking heeft en onzeker is over zijn of haar kunnen zeggen: laat zien wat je kunt! Je moet harder voor iets knokken dan veel anderen, maar dóe dat ook. Laat je beperking je niet in de weg staan!’

 

 

Wat is de Patricipatiedesk?

Via de Participatiedesk worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die onder de Banenafspraak vallen, maximaal twee jaar ingezet op opdrachten binnen a.s.r. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: a.s.r. krijgt er een fijne, bevlogen collega bij en biedt tegelijk iemand de mogelijkheid om werkervaring op te doen, een vak te leren en werknemersvaardigheden te ontwikkelen. Wie via de Participatiedesk aan de slag gaat, krijgt een eigen jobcoach die bemiddelt en begeleidt en helpt bij eventuele problemen en administratieve zaken. Ook is er een interne begeleider die helpt bij de dagelijkse werkzaamheden. De Participatiedesk gaat bij het zoeken naar een passende baan altijd uit van iemands mogelijkheden en talenten. Een op maat gemaakt trainingsprogramma richt zich op het verder ontwikkelen van deze talenten. Doel is om medewerkers daarna uit te laten stromen op een vaste functie.

 

GEPUBLICEERD OP 27-10-2020

Reacties

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord