UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING

UWV Perspectief

Vrouw in gesprek met verzekeringsarts UWV
Vrouw op gesprek bij verzekeringsarts
Dienstverlening UWV Interview

Hoe gaat een gesprek met een verzekeringsarts van UWV?

Heb jij binnenkort een afspraak met een verzekeringsarts van UWV? Lees welke vragen je kunt verwachten bij een WIA-beoordeling en hoe jij je goed op het gesprek kunt voorbereiden.

keer gelezen
4

Heb je een afspraak met de verzekeringsarts van UWV voor een WIA-beoordeling? Dat kan best spannend zijn. Wat gebeurt er eigenlijk in zo’n gesprek met de arts? Hoe kun je je voorbereiden op de vragen die komen? UWV-verzekeringsarts Rob Hilhorst geeft uitleg in 11 vragen en antwoorden.

‘Neem gerust iemand mee naar het gesprek. Dan heb je naast een extra paar oren ook minder het gevoel dat je er alleen voor staat’

Met een loopbaan van 32 jaar als verzekeringsarts bij UWV heeft Rob Hilhorst een schat aan ervaring. Hij vertelt wat het doel is van een beoordelingsgesprek en hoe zo’n gesprek verloopt. 

1. Ik heb een afspraak bij de verzekeringsarts. Wat staat mij te wachten? 

‘De verzekeringsarts beoordeelt de beperkingen die jij door je ziekte hebt om te kunnen werken. Een verzekeringsarts stelt vragen over je ziekteperiode en de huidige klachten. Het gesprek duurt maximaal 1 uur en aan het einde vat de arts samen wat er is besproken.’

2. Welke vragen worden er gesteld?

‘We stellen vragen als: “Waarom ben je gestopt met werken? Wat voor klachten heb je nu (nog)? En op welke wijze belemmeren die klachten je in je werk en je dagelijkse leven?” Je mag ook zelf vragen stellen als zaken onduidelijk zijn.’ 

3. Hoe beoordeelt de verzekeringsarts mijn situatie?

‘We luisteren en observeren en gebruiken vaste beoordelingslijsten. Bij rugklachten beoordeelt een verzekeringsarts bijvoorbeeld de belastbaarheid door te kijken hoe zwaar je nog kunt tillen of hoe ver je voorover kunt buigen. We kunnen lichamelijk onderzoek uitvoeren zoals bloeddrukmeting of een evenwichtstest. Verder kijken we naar je persoonlijk en sociaal functioneren. Hoe ga je om met werkdruk? Kun je een hoog handelingstempo aan? Hoe ga je om met conflicten of met de emoties van anderen?’

4. Wanneer is het moeilijk om tot een beoordeling te komen?

‘Bij sommige ziektebeelden zoals fibromyalgie, chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) of psychische problemen is het lastiger om vast te stellen in welke mate de klachten je belemmeren in je mogelijkheden om te werken. Daarbij komt dat de ene persoon ook makkelijker met een moeilijke situatie omgaat dan de ander, dat noemen we coping. We wegen alle feiten en omstandigheden zorgvuldig mee en gaan voor een rechtvaardige beoordeling.’

5. Waar let een verzekeringsarts nog meer op?

Consistentie, ofwel een logisch, kloppend verhaal. Als iemand constant moe is maar specialisten kunnen de klachten niet verklaren, dan is er in feite sprake van inconsistentie. De klachten zijn er, maar er mist een medische verklaring. Dat wil niet zeggen dat de vermoeidheidsklachten niet echt zijn. Een verzekeringsarts beoordeelt de zieke en niet de ziekte. Je hebt mensen die zeggen dat ze helemaal niks kunnen doen maar wel voorzitter zijn van een grote tennisvereniging of naar Tibet gaan om de Himalaya te beklimmen. Die vertellen een inconsistent verhaal. Sommige mensen overdrijven hun klachten een beetje, dat hoort erbij. We gaan er in principe van uit dat mensen niet voor niets aanspraak maken op een uitkering. De verzekeringsarts neemt alle omstandigheden en feiten mee in de beoordeling en slikt niet alles voor zoete koek.’

6. Verlopen alle gesprekken hetzelfde?

‘In grote lijnen wel. Bij patiënten die zeer ernstig langdurig ziek of terminaal zijn, is de diagnose duidelijk en kunnen we het spreekuur gebruiken om met elkaar over de situatie te praten. Dat vinden mensen vaak heel fijn.’

7. Ik ben gespannen voor het gesprek. Is dat nodig?

‘De meeste mensen die op gesprek komen, zijn wel wat gespannen. Ik hoor ook geregeld dat men de nacht ervoor slecht slaapt. Ik begrijp het, maar het is vaak onnodig. In mijn ervaring vindt het gesprek altijd wel in een goede sfeer plaats. Je mag ook altijd iemand meenemen naar het gesprek, en dat beveel ik zeker aan. Dan heb je naast een extra paar oren ook minder het gevoel dat je er alleen voor staat.’

8. Heb ik het gesprek alleen met de verzekeringsarts?

‘Er kunnen ook andere mensen bij zitten. Zo zijn er verzekeringsartsen die met medische assistenten of een co-assistent werken. Of er schuift iemand aan die een opleiding volgt. Er wordt altijd toestemming voor gevraagd en je mag het weigeren. Voor mensen met grote psychische problemen kan soms een gesprek met 1 persoon al inspannend genoeg zijn.’

9. Moet ik alles vertellen over mijn medische verleden?

‘Nee. Je hoeft niet je hele medische verleden bloot te leggen. De verzekeringsarts moet jouw ziekteverloop op hoofdlijnen kunnen volgen. We raadplegen digitaal de informatie uit het dossier van de bedrijfsarts. Zo nodig kan – met machtiging – aanvullende informatie bij de huisarts of specialist worden opgevraagd. De verzekeringsarts heeft een beroepsgeheim. Als een andere partij informatie opvraagt, zoals bijvoorbeeld een verzekeraar, dan hebben we voor het verstrekken van die informatie een machtiging nodig van de patiënt.’

10. Wat gebeurt er na het gesprek met de verzekeringsarts? 

‘Ben je volgens het oordeel van de verzekeringsarts belastbaar, dan krijg je een uitnodiging voor een gesprek met een arbeidsdeskundige. Dit is vaak al binnen 2 weken. Wanneer de verzekeringsarts meent dat je niet kunt worden belast (met arbeid) volgt er geen gesprek. Dan is er sprake van ‘geen benutbare mogelijkheden’. Dat gebeurt bijvoorbeeld als een patiënt terminaal is of een klinische behandeling moet volgen in een ziekenhuis of instelling. Dit komt echter niet zo vaak voor.’

11. Heeft u tips voor mij om me op het gesprek met de verzekeringsarts voor te bereiden?

‘Neem iemand mee en denk vooraf na over je mogelijkheden en wensen. Het gaat om je eigen toekomst. Dan kan de arbeidsdeskundige je ook beter op weg helpen.’

Gepubliceerd op: 21-11-2018

Reacties

Door Monique Harmsen op vrijdag 23 november 2018, 12:40

Een paar jaar geleden ben ik herbeoordeeld. Volgens die arts kon ik helemaal niets. Ik was, bij wijze van spreken, nog te stom om voor de duvel te dansen. Terwijl ik al jaren bij de Sociale Werkvoorziening werkte en nog steeds werk. Ze nam mij totaal niet serieus. Mensen in een rolstoel konden en kunnen niks in haar ogen! De arbeidsdeskundige nam dat advies over. Hij lachte mij uit omdat ik werkte.
" Dat salaris trekken wij mooi van jou uitkering af!!" Met andere woorden; Je bent een probleem en je hebt een probleem! Kortom; in hun ogen ben ik een oud, stom gefrustreerd wijf dat toch niks kan!

Door Meral op maandag 10 december 2018, 22:33

Uwv behandelt onterecht.. er is bij mij helemaal geen rekening gehouden met mijn situatie. Zoveel informatie aangeleverd van instanties en dan nog UWV blijft onterecht behandelen !!! Rechtzaak gehad en toch in verdediging gaan en oude koeien uit de sloot halen. Klachtenambassadeur ingeschakeld ook die werkt voor het UWV en staat niet achter de cliënt. Nu door onterechte behandeling situatie nog verergerd. UWV kan hoog en laag springen, maar over ervaring gesproken, nou daar bakken ze niks van !!!!

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord