UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Yoga oefening op de stoel
Maartje van Zaanen werd yogadocent ondanks haar CVS
Actief blijven Interview

Hoe yoga Maartje hielp bij ME/CVS

Niets kon Maartje tegenhouden om yogadocent te worden. Ook haar chronische vermoeidheid niet. Lees haar verhaal mét yogaoefeningen voor thuis. Namasté!

keer gelezen
42

Zodra Maartje van Zaane (41, Wajong) op de yogamat gaat staan, wordt ze beloond met ontspanning en blijdschap. Ze werd yogadocent, ondanks de vermoeidheidsziekte ME/CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom).

‘Toen ik 8 jaar geleden vanuit huis begon met yoga, lukte mij dat maar een kwartiertje per dag. Toch merkte ik dat mijn lijf sterker werd, zonder dat ik me heel erg inspande. Bovendien kwam dat motortje in mij, dat altijd maar doorging, eindelijk tot rust.’

Balans vinden

‘Het heeft me jaren gekost om te leren leven met chronische vermoeidheid. Ik heb van alles geprobeerd, in het reguliere en het alternatieve circuit. Deze ziekte maakt je wereld erg klein. Acceptatie was de eerste stap: het is zoals het is. Daarna heb ik geleerd mijn grenzen aan te geven en genoeg tijd te nemen om op te laden. Yoga en ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat ik optimaal in balans ben. Zo houd ik energie over.’

Yogaopleiding 

‘Na een halfjaar thuis oefenen, deed ik voor het eerst mee aan een groepsles. Dat ging goed! Yoga werd een steeds belangrijker onderdeel van mijn leven. Ik kreeg er een goed gevoel van en de filosofie sprak mij aan. Ik las alle yogaboeken die er in de plaatselijke bibliotheek te vinden waren en ging, op aanraden van mijn docent, op zoek naar een gekwalificeerde opleiding. Ik vond er één dicht bij mij in de buurt, waar ik eens in de 2 weken op zaterdag werd opgeleid tot docent. De lesdagen waren lang en zwaar. Soms viel ik tijdens de praktijkles in slaap. Of ik moest tijdens een theorieles op de grond gaan liggen, omdat ik het zitten niet meer kon opbrengen. ‘Ik doe even yoga nidra (slaapyoga, red.) tussendoor’, zei ik dan. Gelukkig was daar ruimte voor. Ik grap weleens dat ik mijn opleiding slapend heb doorlopen.’ 

Hooiberg

‘Rust, ontspanning en herstel staan centraal in mijn hatha yogalessen. Ik geef nu 5 lessen per week, in een verbouwde hooiberg in het dorp waar ik woon. Op sommige dagen moet ik mijzelf echt naar de hooiberg slepen, maar ik kom altijd met meer energie terug. Dat vind ik heel bijzonder. Het geeft me voldoening anderen kennis te laten maken met yoga. Maar ik haal er zelf nog veel meer uit: mijn sociale netwerk wordt steeds groter en ik leer allerlei nieuwe dingen, zoals het bijhouden van mijn administratie en het maken van een website. Ik kan mijzelf ontwikkelen.’

‘Ik viel soms in slaap tijdens de les’

Wakker worden met yoga

Maartje maakte voor UWV Perspectief deze korte serie yogahoudingen, om je dag goed te beginnen. Gewoon vanuit je (luie) stoel. De afbeeldingen kloppen soms net niet helemaal, let dus vooral goed op de tekst!

Zittend op een stoel 

  • Zet je voeten op heupbreedte, recht onder je knieën.
  • Laat de tenen naar voren wijzen.
  • Leg je handen op de bovenbenen.
  • Kantel het bekken naar achteren: de rug wordt rond. 
  • Kantel naar voren: de rug wordt hol.
  • Adem uit als de rug rond wordt. Adem in als de rug hol wordt. 
  • Doe dit 10 keer. 
  • Rond de oefening af in het midden en laat je lichaamsgewicht net voor de zitbotjes rusten op de stoel. 
  • Van daaruit maak je lengte in je rug. Dit doe je door je kruin naar boven toe te strekken. Stel jezelf voor dat er een draad aan je kruin zit en dat deze omhoog wordt getrokken. Je kin zakt tegelijk iets naar beneden; richting het kuiltje boven aan het borstbeen. 

Houd deze lengte in je rug tijdens de volgende oefeningen.

Yoga oefening zittend op stoel
Yoga zijwaartse buiging

Zittende zijwaartse buiging

  • Laat de armen langs het lichaam hangen.
  • Adem in en neem je arm zijwaarts mee omhoog, zodat de vingers naar het plafond wijzen. Je arm bevindt zich nu naast je oor.
  • Op de uitademing buig je naar links en je hand beweegt mee. De linkerarm hangt losjes naast het lichaam.
  • Adem in en ga terug naar het midden.
  • Adem uit en breng je rechterarm weer via de zijkant naar beneden.
  • Doe dit 5 keer met je rechterarm en daarna 5 keer met je linkerarm.

Zittende torsie

  • Kom weer goed rechtop zitten.
  • Leg je rechterhand op de binnenzijde van je rechterknie.
  • Pak met je linkerhand de achterzijde van de stoel.
  • Kijk vooruit.
  • We gaan nu zachtjes naar links draaien.
  • Adem uit en draai eerst je navel naar links. 
  • Op de volgende uitademing draai je je ribben mee. 
  • Vervolgens je linkerschouder.
  • Als laatste je hoofd.
  • Druk tijdens deze oefening je hand tegen je knie en je knie tegen je hand. Houd lengte in de wervelkolom tijdens het draaien.
  • Draai dan langzaam terug: eerst je hoofd, dan je schouder, dan je ribben en als laatste je navel.

Voel wat deze oefening met je doet in je lichaam. Doe daarna de andere kant.

Yoga-oefeningen op stoel
Yoga zittende vooroverbuiging

Zittende vooroverbuiging

  • Kom weer zitten met je voeten stevig op de grond en recht onder je knieën.
  • Maak de rug recht. 
  • Adem uit, buig voorover vanuit de heupen en laat je buik en bovenbenen contact maken.
  • Houd zo veel mogelijk lengte in je rug en hoofd, in het verlengde van de wervelkolom.
  • Pak met je handen je kuiten of enkels vast. 
  • Adem rustig door. 
  • Vervolgens laat je met elke uitademing iets meer los. Laat daarbij je schouders en hoofd steeds meer hangen. Ook de armen mag je laten hangen.
  • Kom terug door de rug op te rollen, totdat je weer rechtop zit.

Ontspannende ademhalingsoefening 

  • Leg je handen op je bovenbenen, met de handpalmen naar boven toe.
  • Op de inademing maak je van je handen een zachte vuist. 
  • Op de uitademing open je je handen.
  • Adem in het volgende ritme:
  • Even inademen, even uitademen, wachten.
  • (Doe 6 tot 12 ademrondes per minuut.)
  • Doe deze oefening ongeveer 6 minuten in totaal.

Rond af met de namasté-groet:

  • Adem in en breng je handen zijwaarts mee omhoog tot boven je hoofd.
  • Leg je handpalmen tegen elkaar.
  • Adem uit en breng je handen langs het lichaam naar beneden. Centreer je handen voor je hart, met de handpalmen tegen elkaar, en buig licht voorover.

Wat vind je van deze oefeningen? Laat het weten onder het artikel.

 

Namasté*

Dit woord uit het Sanskriet is een groet aan het universum, je leraar, jezelf en de ander. Daarnaast is het een mooie manier om de energie van de oefeningen te verzamelen, zodat je deze energie kunt meenemen de dag in.

Website Maartje: www.yogaleersum.nl 

Gepubliceerd op: 21-01-2019

Reacties

Door Bea op donderdag 24 januari 2019, 21:37

Wat goed van je dat je deze stap hebt genomen en dat het je zoveel heeft gebracht.
Maar ik heb wel wat vragen: heeft het UWV je ondersteunt (bijvoorbeeld met de kosten) of heb je alles helemaal alleen gedaan? (een lening?)
En hoe zit het met je Wajong? Heb je die nog of ben je van de oude naar de nieuwe Wajong gegaan? (zit je nog in dezelfde klasse?) En wat zijn je inkomsten? Zijn die iedere maand anders?
Je hebt waarschijnlijk ook moeten investeren, en je moet huur betalen.
Ik ben heel benieuwd naar je financiële plaatje.
En nu ga ik je oefeningen uitproberen!

Door Chantal op vrijdag 25 januari 2019, 14:08

Top.
Ik doe zelf ook aan Yoga en vindt dat dit veel meer gebruikt kan worden in combinatie met re-integratie. De mensen moeten er natuurlijk wel open voor staan.

Door maartje op vrijdag 25 januari 2019, 16:15

Hoi Bea,

Bedankt voor je reactie ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

- met het UWV heb ik overleg gehad voor ik starten met de opleiding. Helaas was een financiële vergoeding niet mogelijk, maar ook wel logisch Yogadocent geeft geen garantie op een baan. De opleiding heb ik betaald met een beetje spaar geld, hulp van mijn vader en door na 2 jaar te beginnen met les geven om zo de opleiding te kunnen te betalen.

- Ik heb een oude wajong. Afgelopen jaar waren mijn inkomsten met de yoga boven de 20% bijverdien regeling. Daarom heb ik halve wegen het jaar mijn uitkering laten aanpassen naar de volgende trap. Ik krijg dus iets minder uitkering en verdien een gedeelte mijn eigen inkomen:). In december heb ik uitgezocht of het slim was om over te stappen naar de nieuwe wajong. Financieel leek dit heel gunstig. Toch heb ik daar uiteindelijk niet voor gekozen omdat mijn inkomsten wisselen.

Door maartje op vrijdag 25 januari 2019, 16:18

Uiteraard maak ik ook kosten bijvoorbeeld huur.
Het eerste stapje was spannend maar meteen draaide ik kiet met eendag deel huur en de inkomsten. Vandaar uit ben ik gaan bouwen elke keer als de lessen bijna vol waren een dag deel erbij huren. Geen dik verdien model maar wel bijna risico loos.

Ik hoop zo je vragen te hebben beantwoord als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel. groetjes maartje

Door maartje op vrijdag 25 januari 2019, 16:22

Hoi Chantal,

Ik denk zeker dat yoga een bijdragen kan leveren in een re-intergratie proces.
Dat kan natuurlijk heel laagdrempelig en nuchter. Simpele oefeningen die stress regulerend zijn zijn altijd waardevol in z'n proces. Leren om de balans te behouden ook al gebeurd er veel.

groetjes maartje

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord