UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Wajonger Jacco denkt aan het gesprek tussen zijn jobcoach en zijn werkgever
Dienstverlening UWV Interview

Jobcoach geeft tips tegen pesten op de werkvloer

Herinner je het verhaal van Jacco nog? Hij wordt gepest op zijn werk. Hoe kan de jobcoach hem helpen?

keer gelezen
248

Jobcoach Astrid van de Nieuwenhof van Aranea Advies helpt Wajonger Jacco. Hij wordt gepest op zijn werk. Wat moet hij doen? 

‘Geef vooraf aan wat je moeite kost’

‘Pesten op het werk komt helaas zo nu en dan voor, zeker ook bij Wajongers, zoals Jacco. Ik merk vaak dat een Wajonger zich niet begrepen voelt. Een grap van een collega, die als kwetsend ervaren wordt. Het is belangrijk dat je je goed voelt op het werk. Want in het ergste geval heeft het ook invloed op je gezondheid. Dus reden genoeg om er serieus mee aan de slag te gaan. Ik ga daarom in gesprek met de werkgever.’ 

Goede begeleiding op het werk

‘Zo nu en dan ontmoet ik werkgevers, zoals die van Jacco, die van tevoren niet goed hebben nagedacht wat het betekent om iemand met een Wajong-uitkering in dienst te nemen. Ze willen iets goeds doen, of het moet van de directie of het is goed voor het imago. Wat de reden ook is, zo simpel gaat het niet. Als werkgever moet je investeren in je nieuwe personeel. Dat vertel ik werkgevers, zoals die van Jacco, ook.

Het is belangrijk dat een werknemer op zijn plek zit. Dat hij werk doet dat bij hem past. In het geval van Jacco is dat niet zo. Snel schakelen, veel contacten onderhouden, het past niet bij hem. Het begeleiden kost tijd en is niet na een week klaar. Daarin moet zijn werkgever blijven investeren. Ook moet hij zijn andere personeel vertellen waarom het goed is voor het bedrijf om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Want natuurlijk heeft het ook voordelen. Maar dat moeten de collega’s wel weten. Soms onderschatten werkgevers dit allemaal.’

Gesprek met werkgever

‘Het komt vaak genoeg voor dat ik met een werkgever om de tafel ga. Er gaat nog wel eens wat mis. Ik ben er dan voor om de werksituatie voor een Wajonger en zijn werkgever te verbeteren. Ik heb een vragenlijst en die laat ik door zowel de werknemer met een Wajong-uitkering als zijn werkgever invullen. Dat legt vaak veel pijnpunten bloot. Het was voor Jacco prettig dat hij zijn mening op papier kon zetten. Zijn werkgever snapt daardoor beter wat het probleem is. Als er te weinig kennis is over het werken met Wajongers, organiseer ik een training voor werkgever en collega’s. Het kan zoveel schelen als de collega’s beseffen hoe het is om te leven met een beperking.’

Verwachtingen

‘In 9 van de 10 gevallen komen de pesterijen voort uit onbegrip. Bij Jacco op het werk weten de collega’s niet wat er aan de hand is. Mijn advies is om open te zijn. Vertel over jezelf, communiceer met je collega’s. Bij voorkeur geef je bij het begin van je nieuwe baan aan wat je gaat doen en waar je moeite mee hebt. Dan is voor iedereen duidelijk welke verwachtingen ze mogen hebben. Dan is de mening over jou nog neutraal en is zo’n gesprek vaak goed mogelijk.’ 

Oordelen

‘Mensen oordelen. Dat doet iedereen en dat valt niet te voorkomen. Het is een harde wereld. Bovendien komt het helaas vaak voor dat werknemers met een Wajong-uitkering een negatief imago hebben. Veel collega’s zullen in eerste instantie denken dat deze collega veel tijd en geld kost. Door open te zijn over je aandoening kun je mensen voor je winnen.

Ik snap dat er Wajongers zijn die niet willen vertellen over hun aandoening, dat het privé is. Dat is natuurlijk ook prima, maar zorg dat het een bewuste keuze is en accepteer dat je sneller buiten de groep valt. Jacco wil niet over zijn beperking vertellen. Dat kan, maar het heeft wel meegespeeld in hoe het gaat op het werk. Ik ga hem daar nog beter in begeleiden. Dat is hier niet goed gegaan.’

Collega als ambassadeur

‘Op Jacco’s werk is het natuurlijk supermoeilijk om het tij te keren en de collega’s te vertellen over hemzelf. De sfeer is verziekt. Wat kan helpen is als hij op zoek gaat naar een paar collega’s waar het mee klikt en hen in vertrouwen neemt. Als ze weten hoe de vork in de steel zit, zullen ze een soort ambassadeur zijn. Ze zullen het opnemen voor Jacco, meedenken, een goed woordje voor hem doen en misschien de grootste pestkoppen erop aanspreken dat hun gedrag onacceptabel is. Als je een collega hebt waarmee het klikt, is het prettig als je daar je verhaal bij kwijt kan. Geef deze collega dan ook de mogelijkheid om jou feedback te geven. Hij ziet hoe je het doet op je werk en kan je helpen om het hier en daar anders aan te pakken.’ 

Leer je lessen

‘Ik vertel de mensen die ik begeleid altijd goed te letten op de scheidslijn tussen vertellen wat er speelt en klagen. Het eerste is goed, het tweede gaat collega’s irriteren.

Het is een eyeopener als ik de mensen die ik begeleid vraag of ze hun collega’s kunnen begrijpen. Door eens met andere ogen naar de situatie te kijken, wordt vaak veel duidelijk. Misschien komt er meer werk op hun schouders door jouw beperking, wellicht moeten ze hun werk onderbreken om jou te ondersteunen. Begrip is geen eenrichtingsverkeer.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de werknemer, ook een werkgever heeft de taak om zijn Wajongers een goede en beschermde werkplek te bieden. Daar moet een werkgever in investeren. En dat doen ze niet allemaal, zoals Jacco helaas merkt. Zijn baas snapt de situatie nu wel beter, maar eerlijk gezegd denk ik dat het voor Jacco te laat is. Misschien moet hij hier maar snel weg, naar een nieuwe werkgever waar hij met een schone lei kan beginnen. Met mijn bovenstaande tips zal het vast beter gaan. Leer je lessen en het geeft niets dat het bij je eerste werkgever niet meteen lukt. Ik heb er vertrouwen in dat het ergens anders beter zal gaan.’ 

Wil je reageren op het verhaal van de jobcoach? Laat je reactie hieronder achter. Of praat mee op het Wajong-forum: pesten op het werk.

Illustratie: Linda Roelofs (Wajong)

Reacties

Door Andre op donderdag 23 mei 2019, 21:15

Als ik dit artikel zo lees dan snap ik één ding niet helemaal. Een werkgever krijgt toch als het goed is allemaal soorten subsidies om je als wajonger aan het werk te helpen? Als ik in de laatste alinea lees dat je collega's bijvoorbeeld meer druk ervaren, omdat je als wajonger er bent. Dan klopt er voor mij gevoel echt iets niet met de werkgever. De subsidies zijn er voor om de werkgever te compenseren voor een eventueel verlies aan productie, maar het zou geen verdienmodel mogen zijn. Ik heb sterk het idee dat in dit geval de werkgever uitging een man extra. Hierdoor zijn de werkzaamheden ook door de subsidies veel goedkoper, maar het gaat ten kosten van de wajonger, omdat het niet zijn schuld is dat eventuele productie langzamer gaat.

Ik denk dat een jobcoach beter moet kijken naar de planning die een werkgever heeft. Tenslotte krijgt de werkgever ook subsidie. In ruil daarvoor mag best wel fors geïnvesteerd worden in de wajonger.

Door de waarheid op vrijdag 24 mei 2019, 14:44

naar mijn mening had deze persoon met begeleider moeten praten lukt dit niet en komt deze begeleider niet voor hem op misschien zou je dan een andere kunnen vragen lukt dit ook niet dan een gesprek met de bedrijfarts aanvragen .menig persoon kan hier geestelijk aan onderdoor gaan.vaak is er geen begeleiding op de werkvloer of de begeleiding heeft nooit geleerd hoe zij met personen met beperking moeten omgaan.ik vind als er gerede twijfel is dat persoon niet met plezier naar zijn werk gaat zoek dan een andere geschikte baan voor deze persoon [ik heb zelf mogen ervarigen dat geen goede leidinggevende leiding gaf .dit heeft geleid tot langdurige ziekte persoon ..de leiding gaf op intimiderende wijze les]

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord