UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING

Werken Video

Warm welkom voor werknemers met een beperking

Bij ABN AMRO werken verschillende mensen met een arbeidsbeperking. Freddy en Meke vertellen over hun werk als Warm welkom-medewerker.

keer gelezen
12

In 2025 wil ABN AMRO 225 collega’s met een arbeidsbeperking in dienst hebben. Zoals Freddy en Meke, zij werken allebei als Warm Welkom-medewerker in een van de kantoren. 

‘Het contact met de klanten vind ik het leukst. Het is nooit hetzelfde, elke vraag is anders’

Om meer mensen met een arbeidsbeperking een baan te kunnen bieden, heeft ABN AMRO de B-Able Desk opgericht. B-Able is het programma van ABN AMRO waarbij gekeken wordt hoe je banen kunt invullen door mensen met een beperking. Het team van B-Able regelt alles om ervoor te zorgen dat nieuwe, maar ook bestaande collega’s met een arbeidsbeperking goed kunnen werken. De Desk zorgt voor coaching en trainingen, en is steeds op zoek naar geschikte functies. Vaak zijn dit bestaande functies, maar de B-Able Desk creëert ook nieuwe banen. Dit zijn zowel ‘normale’ functies , als innovatieve functies, zoals het Warme Welkom, maar ook de participatieadviseur en de gebaarista. 

In de video vertellen Meke, Manuela en Nicole over Warm Welkom en B-Able bij ABN AMRO. 

Warm Welkom

Bij Warm Welkom heeft een medewerker een gastfunctie in een van de kantoren. Als Warm Welkom-medewerker kun je verschillende taken doen: mensen bij binnenkomst ontvangen op kantoor, een kopje koffie of thee verzorgen. Maar er is ook de mogelijkheid door te groeien naar bijvoorbeeld het niveau van een floormanager en alles wat daar tussen zit. 

Gastheer Freddy

In het kantoor van ABN AMRO in Tiel wordt je van harte welkom geheten door gastheer Freddy Cuijpers (foto boven artikel). Hij biedt je een kop koffie aan, vraagt naar de reden van je bezoek, verwijst je naar de juiste medewerker, of helpt je zelf met je vraag. Dat wordt door de klanten zeer gewaardeerd. Freddy (49) is gehandicapt. Zo noemt hij het zelf. Hij heeft weinig met termen als ‘beperking’. ‘Iedereen heeft wel op een of andere manier een beperking. Ik ben lichamelijk gehandicapt: ik ben halfzijdig verlamd als gevolg van een hersenbloeding tijdens de geboorte.’ Freddy werkte via de sociale werkvoorziening jarenlang bij onder meer de gemeente Tilburg, maar kwam op een zijspoor door veranderde wetgeving. Via via kon hij aan de slag bij Rabobank, in een vergelijkbare rol die hij nu bij ABN AMRO heeft.  

Doorgroeien 

Freddy heeft het erg naar zijn zin. ‘Het contact met de klanten vind ik het leukst. Het is nooit hetzelfde, elke vraag is anders. Ook de samenwerking met de collega’s is fijn. Gelijk al bij het sollicitatiegesprek was iedereen vriendelijk en open. En ABN AMRO heeft op eigen initiatief een aanpassing – een standaard voor mijn iPad – voor mij geregeld.’ Freddy is 3 dagen per week gastheer, de 2 andere dagen wijdt hij aan zijn studie Wft (Wet op het financieel toezicht). Daarmee hoopt hij door te kunnen groeien bij ABN AMRO. Dus wie weet staat er binnenkort in Tiel een andere gastheer of gastvrouw klaar, die vraagt wat de reden van het bezoek van de klant is. En die vervolgens naar Freddy verwijst.    

Koffie in gebarentaal 

Een ander project voor inclusiviteit is opgezet bij 5 ABN AMRO-kantoren in het land. Klanten en medewerkers kunnen op een bijzondere manier koffie bestellen: met een gebaar. Je wordt er geholpen door een gebaarista, een dove medewerker die je bestelling in gebarentaal opneemt. Voor wie geen gebarentaal beheerst, is er een scherm met daarop de gebaren voor de verschillende koffievarianten. Bekijk in de video hoe je koffie in gebarentaal kunt bestellen.   

Meer weten over werken bij ABN AMRO met een arbeidsbeperking?

Gepubliceerd op: 24-07-2019

Reacties

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord