UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Geef je mening in het WIA-panel
Dienstverlening UWV Achtergrond

WIA-panel: wat vind jij ervan?

Meedenken over de dienstverlening bij UWV? Dat kan via het online WIA-panel van UWV. Wat vinden deelnemers ervan en wat gebeurt er met de resultaten?

keer gelezen
276

Is die brief wel netjes en duidelijk? Werkt die nieuwe app goed? Komt de boodschap helder over? Ruim 1.800 mensen met een WIA-uitkering praten via het UWV Panel WIA mee over de dienstverlening van UWV. Ze geven hun mening over concrete onderwerpen en nieuwe ontwikkelingen. De resultaten worden gebruikt om de dienstverlening te verbeteren.

‘Of het nu positief of negatief is, hier kun je echt je stem laten horen’

Onder de loep

Er is al veel onderzoek verricht binnen het WIA-panel in het eerste jaar. Zo is er onder meer gekeken naar de strekking, toon en inhoud van klantbrieven, video’s die op uwv.nl staan en de behoefte online trainingen en webinars*. Marktonderzoekers van UWV zien dat klanten graag meedoen aan concrete onderzoeken. Panelleden kennen de praktijk en weten als geen ander waar aandachtspunten, gevoeligheden en onduidelijkheden liggen. Zo leverde feedback over een video rond het gesprek met de arbeidsdeskundige waardevolle verbeterpunten op. En laat recent onderzoek zien dat bijvoorbeeld 55% van de leden (misschien) wel een webinar van UWV wil volgen. En dat bijna iedereen (88%) die wel eens een webinar heeft gevolgd, het een handig middel vindt.

* een webinar is een lezing, workshop, college of soortgelijke presentatie die je via internet op een willekeurige plek kunt volgen

Kritiek delen

WIA-panellid Hetty geeft een paar keer per jaar feedback, vaak over schriftelijke communicatie. ‘Soms kunnen brieven wel wat korter of is de boodschap niet voor iedereen duidelijk. Weten klanten welke stappen ze moeten ondernemen en waar ze terechtkunnen wanneer ze deze brief krijgen?’ Ze vindt het een goede zaak dat UWV via een panel uitvraagt wat klanten ervan vinden. ‘Persoonlijk mis ik eenduidige informatie en heb ik ervaren dat er niet altijd respectvol wordt omgegaan met de klant.’

Panellid Jan voelt zich door deelname aan het panel meer betrokken bij de maatschappij. ‘Je hebt toch het gevoel dat je invloed hebt en dat jouw mening telt.’ Hij ziet de dienstverlening van UWV steeds toegankelijker worden. ‘Je hebt vanuit huis digitaal toegang tot je gegevens, dat is voor mensen met een beperking zo belangrijk. Ik stoor me er wel aan dat je bij een melding over digitale post eerst moet inloggen op Mijn UWV om het bericht te kunnen lezen. Al snap ik dat het met beveiliging te maken heeft. De afstand van mens tot mens wordt sowieso steeds groter. Je spreekt bijna niemand meer die jouw situatie door en door kent. Dat UWV nu ook geregeld terugbelt wanneer je een vraag stelt, vind ik een goede zet.’

Laat je stem horen

Wil jij ook meedenken en je mening geven over de dienstverlening bij UWV? Meld je aan voor het UWV Panel WIA. In het panel kun je met andere leden in gesprek gaan, reageren op polls en jouw stem laten horen. Meedoen is eenvoudig, vertrouwelijk en anoniem en kan via je computer, tablet of smartphone. Je ontvangt een paar keer per jaar een uitnodiging voor een online onderzoek zoals een enquête of een forum. Aanmelden kan met een WIA/WGA-uitkering. Na aanmelding krijg je toegang tot een persoonlijke pagina. Deelname is vrijwillig en vraagt zo’n 5 à 10 minuten per onderzoek. Eén keer per 3 maanden ontvang je een nieuwsbrief met nieuwe onderzoeksresultaten.

Meer weten?

  • Naast een WIA-panel is er ook een WW-panel. Lees meer over de klantenpanels van UWV op panel.uwv.nl.
  • Wil je nog meer meepraten en -werken aan betere dienstverlening van UWV? Dat kan in de cliëntenraad van UWV, met verschillende UWV-klanten. Kijk op clientenraad-uwv.nl.

Wajong?

Sinds oktober 2019 is er ook een UWV Panel voor Wajong. Heb jij een Wajong-uitkering en wil je ook graag meedoen aan een panel? Ga dan naar het artikel Geef je mening in het UWV Panel Wajong. En meld je aan.

Gepubliceerd op: 08-02-2019

Reacties

Door harrie Vossen op vrijdag 8 februari 2019, 15:00

wanneer komt er een panel met mensen in de WAO

Door harrie Vossen op donderdag 15 augustus 2019, 18:51

wanneer word er weer gewoon een brief opgestuurd ? Kan niet bij mijn gegevens te veel beveiliging

geen groeten

Door UWV Webcare op vrijdag 16 augustus 2019, 15:21

Hallo Harrie,
Mooi idee van een panel voor de WAO! Dit geef ik ook intern voor je door.

Verder wil je je brieven weer gewoon opgestuurd krijgen. Bedoel je dat je niet kunt inloggen in Mijn UWV met je DigiD? Kijk hier wat je kunt doen om extra veilig in te kunnen loggen: http://bit.ly/2W2FMup. Wil je een brief per post ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice: 088-8989294. Mijn collega's kijken graag in je gegevens na wat ze voor je kunnen doen.
Wel met groeten ;),
Nelleke
UWV Webcareteam

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord