UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING

UWV Perspectief

Lerrie blogt over zijn persoonlijkheidsstoornis
Lerrie blogt over zijn persoonlijkheidsstoornis
Mijn ziekte/beperking Blog

Voor welke 3 nieuwe dingen ben ik vandaag dankbaar?

Lerrie doet elke avond voor de spiegel een geluksoefening.

keer gelezen
394

Lerrie ontdekte op internet een simpele oefening waardoor je gelukkig(er) kan worden. Hij probeerde de oefening een keer uit en was meteen enthousiast. Hij spoort anderen aan om het ook eens een keer te doen!

In december 2015 kwam ik een interview tegen van Shawn Achor op Youtube (in het Engels) waarin hij sprak over geluk. Hij vertelde over een oefening waarmee je aan 3 nieuwe dingen moet denken die die dag gebeurd zijn en waarvoor je dankbaar was. Ik heb de video op pauze gezet en ben het meteen gaan proberen. Ik voelde alle 3 de keren meteen iets veranderen in mijn hersenen, dus ik was direct overtuigd. Ik heb de oefening op een papiertje geschreven, dat op mijn spiegel gehangen en ben de oefening elke avond voor het slapengaan gaan doen. 

Onderzoek

Uit onderzoek naar deze oefening blijkt dat mensen gelukkiger en minder depressief waren na een maand, na een half jaar en na een jaar. Zelfs nadat het onderzoek was afgesloten bleken zij optimistischer en gelukkiger. Shawn Achor deed zelf ook onderzoek naar de oefening. Een groep mensen bleek binnen 21 dagen al positiever te zijn door deze oefening. Shawn legt uit dat het bij iedereen werkt. Zelfs bij ouderen van 84 die al hun hele leven pessimist zijn. 

4 uur lang dankbaarheid

In het kader van het schrijven van deze blog ben ik begin mei 2016 een keer wat verder gegaan: 4 uur lang dacht ik aan nieuwe dingen waarvoor ik dankbaar was. Dit deed ik door mezelf de hele tijd de vraag te stellen: ‘Welk nieuw ding ben ik vandaag dankbaar voor?’ Ik heb eerst 2 uur in een park gezeten, daarna een uur op een terras en ik heb een uur gewandeld. Mijn optimisme was daardoor flink gestegen. Dat merkte ik de dag erna toen ik 5 tot 10 kansen zag en pakte die ik normaal niet eens zou hebben opgemerkt. 

Doe je mee?

Ik wil je uitnodigen voor een experiment. Hang ook een papiertje op je spiegel met daarop de oefening. Probeer het vanavond tijdens het tandenpoetsen eens uit. Probeer het daarna de komende 21 dagen elke avond te blijven doen en zie wat het je brengt! Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Lees meer over de oefening (in het Engels).

Meer lezen van Lerrie?

Lerrie schreef al eerder blogs voor UWV Perspectief.

Heb je ook ervaring met deze oefening? Of doe je iets anders om gelukkig te worden/blijven? Laat je reactie hieronder achter.

Gepubliceerd op: 31-05-2016

Je kunt niet reageren op dit artikel

Door Jan-Willem op dinsdag 31 mei 2016, 17:57

Inderdaad belangrijk om stil te blijven staan bij de zaken die wel goed gaan, hoe klein die soms ook zijn!

Door Lerrie Grooten op vrijdag 5 augustus 2016, 18:51

Ik heb sinds kort een website en een facebook pagina waarop ik stukjes plaats over o.a. dankbaarheid of vriendelijkheid of het uitlachen van schizofrenie.

www.findyourselfamomenttogrow.nl

Door Pepijn op vrijdag 21 oktober 2016, 23:45

Ik vind dat mooie momenten vanzelf wel bij zullen blijven anders waren ze gewoon niet mooi genoeg.. En daar moet je dus naar streven om het te bereiken.. Bijvoorbeeld.. Ik zat gister in de tram onderweg naar huis met Skyradio in mijn oordopjes aan zoals ik vaak doe.. Het was heerlijk rustig in de tram en het weer was typisch herfstweer.. Ik realiseerde dat ik het ware geluk had gevonden.. Namelijk vrijheid.. Ik heb mij los gewrikt van mijn bazige manipulatieve bemoeiende oordelende familie.. En het was net of ik iets doorbrak.. Zo van, ik kan eindelijk genieten van mijn rust.. En dat is waar ik voor ga.. En zulke momenten blijven je bij en op een gegeven moment kom je er wel achter hoe heerlijk het leven is.. En zelfs werken zie je dan zitten.. Het liefst iets wat je passie is, want ik ben nogal dromerig op de werkvloer tenzij ik iets doe waar ik plezier aan beleef.. Maar nog een keer.. Als je echt gelukkig wilt zijn dan zul je diep in jijzelf moeten kijken om te weten wat je wilt.....

Door Irene op vrijdag 28 oktober 2016, 10:08

Ik ga het proberen Lerrie, goede uitdaging. Ik denk wel dat dit heel lastig is als je echt diep depressief bent, maar als het redelijk met je gaat denk ik dat deze methode wel werkt.

Door lerrie Grooten op maandag 31 oktober 2016, 22:36

Hoi Irene, wat tof dat je het gaat proberen! Veel succes! Ja, ik denk dat het ook uitdagend is als je diep depressief bent, maar dat je er dan wel het meest aan kan hebben. Shawn Achor die zit heeft bedacht ging zelf ook door een depressie van twee jaar en hem hebben deze positieve gewoontes weer beter gemaakt.

Door Pepijn op dinsdag 1 november 2016, 17:53

Ik zeg dat je van muziek en tv nog het meeste depressief wordt.. Vitamine tekort en te weinig daglicht, te weinig beweging. Ook zit het wel tussen de oren weet ik uit ervaring.. En verder ben ik erachter gekomen dat je de oplossing alleen kunt vinden op het moment dat je je slecht voelt en niet als je je goed voelt.. Alsof de zoektocht al de prijs is.. Gewoon je huis opruimen, kastje verven, kleding strijken en koken.. Dat zijn nog de dingen die het beste tegen een depressie werken.. Gewoon bezig blijven.. Als je geluk zoekt op het moment dat je het niet nodig hebt zul je het nooit vinden.. Als je het zoekt op het moment wel nodig hebt, dan zul je het wel vinden.. Ik zelf heb zo mijn ups en downs gekend en ik weet dat het veel beter met mij gaat sinds ik alle aandacht op mijzelf focus in plaats van op mijn familie..

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord