UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING

UWV Perspectief

Lerrie blogt over mindfulness
blog over schizofrenie en zingeving
Mijn ziekte/beperking Blog

Waarom mindfulness?

Lerrie wil er alles aan doen om nieuwe psychoses te voorkomen. Zo probeerde hij ook mindfulness toe te passen. Helpt hem dat?

keer gelezen
410

Lerrie (28, Wajong) heeft psychoses gehad en hij wil er alles aan doen om deze te voorkomen. Dit keer vertelt hij in zijn blog over mindfulness. Wat vindt hij daarvan? Modegril of de moeite waard?

'Het hielp me ontspanning te vinden en mijn batterij op te laden'

In de media had ik vaak gehoord over mindfulness en het wekte mijn belangstelling. Het sprak me aan om dingen bewust en met aandacht te doen. Op de Universiteit van Nijmegen heb ik vervolgens 2 keer een workshop over mindfulness gevolgd. Met veel plezier. Helemaal enthousiast geworden heb ik mij na de tweede keer direct aangemeld voor een cursus bij Radboud Mindfulness. Bij mensen met herhaalde depressie bleek de cursus vergoed te worden door de zorgverzekeraar. Tijdens mijn psychotische periodes was ik depressief geweest. Een geluk bij een ongeluk dus.

Tijdens de 8-weekse cursus kwamen we wekelijks bij elkaar, om bijvoorbeeld oefeningen te doen, zoals een bodyscan. Die oefeningen moesten we dan thuis 30 tot 60 minuten per dag doen, simpele lichaamsoefeningen. Zoals op een matje liggen en je bewust te zijn van je adem. Een ander onderdeel was om elke dag een activiteit met aandacht doen. Ik koos ervoor met aandacht te eten: in stilte en met positieve gedachten over het eten, en heel geconcentreerd met het eten bezig te zijn. Als ik iets in mijn mond had, was alleen dat er. Daardoor smaakte het eten erg goed.

Pluspunten van mindfulness voor mij

De mindfulness-cursus hielp mij erg om ontspanning te vinden en mijn batterij op te laden. Ik was daardoor beter in staat om te gaan met de stress van de verhuizing die ik toen had. Voor mijn gevoel ben ik door de cursus aandachtiger geworden. Zo ben ik in staat om nu beter de tekst van muziek te horen als ik ernaar luister. Verder kan ik beter luisteren naar andere mensen als ze mij iets vertellen. Ik ben met mijn volledige gedachten bij het gesprek en dwaal niet af. Ten slotte is het voor mij erg waardevol dat ik nu beter om kan gaan met ongelukkige momenten. Ik kan ze beter accepteren en onderzoek wat ik ervan kan leren. In plaats van ertegen te vechten.

Wat meer over mindfulness

Misschien is mindfulness ook wel wat voor jou? Er zijn bij ziekenhuizen en bij de ggz, maar ook op andere plekken, mogelijkheden om cursussen te doen. Ook staan er oefeningen op internet en op YouTube, en zijn er diverse apps voor op je telefoon te vinden.

Meer blogs lezen van Lerrie?

Bekijk ook Lerries eigen site 'Find yourself a moment to grow' en Facebookpagina.

Gepubliceerd op: 23-01-2017

Lees meer over

Zingeving Lerrie Blog

Je kunt niet reageren op dit artikel

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord