Naar hoofdinhoud

Praat mee op het Wajong-forum

Op dit forum kunnen Wajongers hun ervaringen delen over de veranderingen die de Participatiewet met zich meebrengt. Discussieer mee over onderwerpen die je bezighouden en wissel ervaringen uit.

De meest recente, actieve discussie staat bovenaan.

Stella is moderator en begeleidt de discussies namens UWV.

Het UWV Webcareteam beantwoordt algemene vragen over je uitkering.

Forum: Inkomen en uitkering > voortgezette werkregeling wajong2010
Inkomen en uitkering
voortgezette werkregeling wajong2010
j96
55612

Stel dat iemand in 2010 in de wajong is belandt (wajong2010) en in de uitkeringsregeling is geplaatst omdat hij/zij geen arbeidsvermogen heeft.

Na 7/8 jaar besluit deze persoon dat het beter gaat met zijn/haar gezondheid en vraagt een herkeuring/herbeoordeling aan waaruit blijkt dat deze persoon inmiddels wel arbeidsvermogen heeft. 

Kan deze persoon (die ouder is dan 27) dan gelijk gebruik maken van de voortgezette werkregeling als hij/zij een baan vindt en meer dan 20% van het minimumloon verdient of moet hij/zij dan eerst 7 jaar wachten? 

Een van de voorwaarden voor de voortgezette werkregeling is namelijk dat je 7 jaar recht hebt gehad op arbeidsondersteuning, maar als je in de uitkeringsregeling van de wajong2010 zit, dan heb je dat recht blijkbaar niet. 

Pagina's

Duidelijk, j96! Ik heb je vraag doorgespeeld naar de inhoudsdeskundige. Zodra we de informatie hebben, laat Webcare het meteen weten.

Ik heb ook informatie gevraagd over de Voorgezettewerkregeling. En aangezien in dit voorbeeld iemand eerst niet heeft gewerkt (en geen hulp heeft gehad met het zoeken naar werk) voldoet deze persoon niet aan de voorwaarden. Dit werd mij zo verteld.

quote:

En heeft u 7 jaar of langer hulp bij het vinden en houden van werk?

Wanneer je dan wel aan deze voorwaarde voldoet is mij onduidelijk. Ik had het altijd ook opgevat als gedurende periode van 7 jaar recht op hulp. Want in welke situaties begeleidt het UWV of een jobcoach nou iemand voor zo'n lange tijd iemand actief.

Hallo j96,

Zoals beloofd komen we terug op je vraag wanneer je voor de voortgezette werkregeling in aanmerking komt.

We hebben het antwoord van de inhoudsdeskundige gekregen.

Belangrijk is dat er verschil is tussen arbeidsondersteuning en 'hulp bij het vinden en behouden van werk'.

Arbeidsondersteuning is de wettelijke term voor het recht op Wajong 2010. Dit geldt dus zowel als je in de werkregeling of in de uitkeringsregeling van Wajong 2010 zit.

Het recht op hulp bij het vinden en behouden van werk geldt alleen als je in de werkregeling van de Wajong 2010 zit.

Ben je tenminste 27 jaar, dan kan je in de voortgezette werkregeling vallen als je:
* zeven jaar recht hebt gehad op Wajong 2010 (arbeidsondersteuning)
óf 
* van de oude Wajong naar Wajong 2010 bent overgestapt.

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam

Maar waarom kun je dan geen gebruik maken van de voortgezette werkregeling als je geen arbeidsvermogen hebt?

Want dat werd eerder gezegd. Of is het gewoon zo dat het het 1 of het ander is, dat je ofwel in de voortgezette werkregeling zit, OF in de uitkeringsregeling?

Maar in dat geval is het dus mogelijk dat iemand in de uitkeringsregeling zit, voldoet aan alle criteria (ouder dan 27, meer dan 7 jaar recht op arbeidsondersteuning, en verdient meer dan 20% van wml) van de voortgezette werkregeling, maar geen aanvulling op zijn/haar uitkering krijgt of kan krijgen, eenvoudigweg omdat deze persoon geen arbeidsvermogen heeft...

Is dat niet ook een beetje scheef?

Laatst gewijzigd op: 02 oktober 2017 19:13

quote:

Op 2 oktober 2017 schreef j96 het volgende:

Maar waarom kun je dan geen gebruik maken van de voortgezette werkregeling als je geen arbeidsvermogen hebt?

In de wet staat dat de voortgezette werkregeling (of in de wet heet het de voortgezette inkomensondersteuning alleen voor de werkregeling is. Artikel 2:41 voortgezetten inkomensondersteuning werkregeling en artikel 2:42 hoogte voortgezette inkomensondersteuning werkregeling http://wetten.overheid.nl/BWBR0008657/2017-07-01

partner van tt

Laatst gewijzigd op: 02 oktober 2017 22:22

Als je gaat werken, kom je toch automatisch in de werkregeling, en gaat het ''recht'' op eventuele voortgezette inkomensondersteuning (''voortgezette werkregeling'' dus toch per definitie in op het moment dat je gaat werken, ook als je start vanuit de uitkeringsregeling?

Hai Tom,

Je hebt nog een vraag over het recht op voortgezette werkregeling als je vanuit de uitkeringsregeling aan het werk gaat.

Goed dat je nog even om duidelijkheid vraagt!

Wanneer je aan het werk gaat, dan geef je dat door via het wijzigingsformulier.
De behandelaar van je uitkering kijkt dan naar:

Hoelang je al de Wajong krijgt en wat je leeftijd is.

* Ben je 27 jaar of ouder en je ontvangt de Wajong 2010 al 7 jaar? Dan val je direct onder de voortgezette werkregeling.

* Ben je 27 jaar of ouder en ben je overgestapt van Oude Wajong naar Wajong 2010? Dan val je ook direct onder de voortgezette werkregeling.

* Ontvang je korter dan 7 jaar de Wajong? Dan val je niet onder de voortgezette werkregeling.

Het recht op voortgezette werkregeling is dus niet afhankelijk van of je voorheen in de uitkering- of de werkregeling viel.

Kun je zo weer verder?

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam

Maar wat dan als je geen arbeidsvermogen hebt en toch werkt???

Hoef je dan niet eerst te worden herbeoordeeld op arbeidsvermogen voordat je in de voortgezette werkregeling wordt geplaatst?

En klopt het dat de voortgezette werkregeling een onderdeel van de werkregeling is? 

Want dat zou impliceren dat als je vanuit de uitkeringsregeling gaat werken, dat je dan dus automatisch weer in de werkregeling belandt? Daar hoef je dus niet eerst voor te worden herbeoordeeld?

Het laatste antwoord hier van Petra, uwv webcare, is heel anders dan het antwoord van Daniela, uwv webcare, hier https://perspectief.uwv.nl/forum/s/voortgezette-werkregeling-bij-geen-ar...

Dus ik sluit me aan bij de vragen van j96, hoe zit het nou precies?

partner van tt

Goed dat jullie doorvragen, j96 en tt! Ik heb dit doorgegeven aan onze deskundigen. We laten jullie via Webcare weten, als er een antwoord is.

Laatst gewijzigd op: 06 oktober 2017 11:38

Pagina's

Staat je onderwerp er niet tussen? Start dan je eigen discussie!