UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Je betaalspecificatie van UWV komt er anders uit te zien
Illustratie-verschillende betaalspecificaties naar een systeem
Dienstverlening UWV Nieuwsbericht

Verandering betaalsystemen UWV: wat betekent dat voor jou?

Sinds 1 januari 2018 zijn alle arbeidsongeschiktheids­uitkeringen en Ziektewet-uitkeringen van UWV aangesloten op één betaalsysteem. Wat betekent dit voor jou?

keer gelezen
3414

Sinds 1 januari 2018 zijn alle arbeidsongeschiktheids­uitkeringen en Ziektewet-uitkeringen van UWV aangesloten op één betaalsysteem. De betaalspecificatie van je WIA-, WAO-, Wajong- of WAZ-uitkering ziet er daardoor anders uit. Voor mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering én een Ziektewet- of IOW-uitkering verandert er nog iets.

Sinds 1 januari zijn de WIA-, WAO-, Wajong-, WAZ- en ZEZ-uitkeringen en de Ziektewet-en IOW-uitkeringen allemaal aangesloten op hetzelfde betaalsysteem. De Ziektewet-uitkering en IOW-uitkeringen werden al uit dit systeem betaald. Wat betekent dit voor jou? In de brieven van UWV met informatie over de hoogte van je uitkering (de zogenoemde beslissingsbrieven) staan alleen nog brutobedragen vermeld. De bruto-nettoberekening en het nettobedrag dat je op je rekening krijgt, staan op de betaalspecificatie. Van elke betaling van je uitkering ontvang je een specificatie. Je betaalspecificatie ziet er iets anders uit. Kijk op Mijn UWV voor een voorbeeld van zo’n nieuwe betaalspecificatie.

Arbeidsongeschikt en Ziektewet

Als je een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebt én je zit in de Ziektewet of je hebt een IOW-uitkering, dan verandert er nog iets. Tot 2018 kon je over 1 uitkering loonheffingskorting laten toepassen en werd de loonheffing per soort uitkering berekend. Vanaf 2018 berekent UWV de loonheffing en de loonheffingskorting over alle uitkeringen die je van UWV ontvangt. Dat kan betekenen dat het bedrag dat je bij een weekbetaling krijgt anders is dan je gewend bent. Aan het eind van de maand is het totaalbedrag van al je uitkeringen ongeveer gelijk aan wat je gewend bent. Het totaalbedrag van de uitkeringen is nauwkeuriger, waardoor de kans kleiner is dat je aan het eind van het jaar onverwacht geld moet terugbetalen aan de Belastingdienst.

Is er in jouw betaling iets veranderd wat je ook na het lezen van dit artikel niet begrijpt, dan mag je UWV natuurlijk bellen op 088 - 898 92 94, tegen een lokaal tarief. De belkosten zijn afhankelijk van je telefoonaanbieder.

Op uwv.nl vind je meer informatie.

Gepubliceerd op: 23-01-2018

Je kunt niet reageren op dit artikel

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord