UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
vragen over beoordeling arbeidsvermogen
vragen over beoordeling arbeidsvermogen
Dienstverlening UWV Achtergrond

Hier kom je alles te weten over de beoordeling op arbeidsvermogen

De beoordeling op arbeidsvermogen roept vragen op bij Wajongers. Waar vind je de antwoorden?

keer gelezen
1873

UWV beoordeelt of Wajongers arbeidsvermogen hebben. Wil je meer weten over deze beoordeling? En heb je vragen over de gevolgen? Hier lees je waar je het antwoord vindt.

Hoe gaat UWV om met de vragen die het beoordelingstraject, en de mogelijke gevolgen, oproept bij Wajongers?

Vragen over de beoordeling

Het wachten op de uitslag van de beoordeling geeft sommige Wajongers onrust en roept bij velen vragen op. Op het Wajong-forum van UWV praten Wajongers met elkaar, en worden deze vragen ook gesteld. Soms duurt het even voor UWV antwoord kan geven, omdat verschillende mensen ernaar moeten kijken. Niet op elke vraag is direct een pasklaar antwoord te geven. 

Website uwv.nl

Op uwv.nl/wajong vind je veel informatie over de invoering van de Participatiewet en de daaraan gekoppelde beoordeling en eventuele re-integratie. Ook met vragen over werk en je uitkering kun je hier terecht. UWV vult de informatie op de website steeds aan als blijkt dat er nog onduidelijkheden zijn. Dit is ook gebeurd naar aanleiding van vragen op het Wajong-forum. Input van Wajongers zelf is heel waardevol voor UWV om te weten wat er leeft onder de doelgroep. 

UWV Webcare en KCC 

UWV heeft een eigen webcareteam dat actief is op verschillende socialmedia. Zij geven antwoord op algemene vragen, en verwijzen waar mogelijk door naar de juiste plek op uwv.nl. Ook op het Wajong-forum beantwoorden ze vragen, in principe binnen 2 werkdagen. Het Klantencontactcentrum (KCC) van UWV kun je bellen als je een persoonlijke vraag hebt waarop je het antwoord niet kunt vinden op uwv.nl. Op werkdagen kun je bellen naar UWV Telefoon via 088 - 898 92 94, tegen een lokaal tarief. De belkosten zijn afhankelijk van je telefoonaanbieder.

Wajong-forum

UWV biedt Wajongers op het Wajong-forum een plek waar ze met elkaar ervaringen kunnen delen en in gesprek kunnen gaan over verschillende onderwerpen. Omdat UWV ook snapt dat het opnieuw beoordelen van je arbeidsvermogen vragen en onrust kan oproepen. En het opbouwend kan zijn om met lotgenoten hierover te praten. Maar ook zonder Wajong-uitkering ben je welkom om mee te doen. 

Op het forum begeleiden moderators van UWV de discussies. Zij kijken of de forumbezoekers de gedragsregels naleven. En zij registreren ook de vragen die gesteld worden en proberen – indien mogelijk – zo snel mogelijk een antwoord te regelen. Dit lukt niet altijd, omdat UWV het belangrijk vindt om op alle plekken dezelfde informatie te geven aan klanten. Hierdoor zijn bij het beantwoorden van vragen veel mensen betrokken. 

Rol UWV

UWV is – zoals de naam Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen al zegt – een uitvoeringsorganisatie. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft UWV aangesteld om door het parlement goedgekeurde wetten en regelgeving uit te voeren. In samenspraak met het ministerie bepaalt UWV het beleid om uitvoering te geven aan nieuwe wet- en regelgeving. Vervolgens kijkt UWV hoe het proces zo optimaal mogelijk ingericht kan worden en welke communicatie daarvoor nodig is. UWV werkt samen met pilotkantoren en cliëntenraden om te toetsen of dit nog verder geoptimaliseerd kan worden. 

Over het beleid van UWV met betrekking tot de Wajong en de Participatiewet vind je meer informatie op uwv.nl/wajong en op rijksoverheid.nl/participatiewet.  

Gepubliceerd op: 16-07-2015

Je kunt niet reageren op dit artikel

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord