UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Tips voor hulpverlening bij schulden
Tips voor hulpverlening bij schulden
Geld Tips

Schuld is geen schande

Schulden zijn razendsnel gemaakt. Maar wat als ze te hoog oplopen?

keer gelezen
895

Schulden zijn razendsnel gemaakt. Even iets op afbetaling kopen, een ‘leninkje’ afsluiten voor extra uitgaven... Maar als die schuld te hoog oploopt, wat dan?

'Mensen met schulden zoeken steeds sneller hulp'

Ruim 30%

In ruim 30% van alle huishoudens loopt iemand risico op problematische schulden die meer dan 3 jaar kosten om af te lossen. Zo’n 2,3 miljoen huishoudens hebben dergelijke betalingsachterstanden. Dat blijkt uit de Monitor Betalingsachterstand 2014. Het gaat om betalingsachterstanden als: achterstallige rekeningen, leningen, op afbetaling gekochte goederen en kosten gemaakt met de creditcard. Rood staan is licht gedaald.

Eerder melden

Er is intussen ook een positieve ontwikkeling: mensen zoeken steeds sneller hulp. Joke de Kock, hoofd van bureau schuldhulpverlening van de gemeente Tilburg: ‘Er is echt een verandering te zien. Tot voor kort zochten de meeste mensen pas hulp als de schulden al hoog waren opgelopen. Nu melden ze zich eerder en we krijgen ook steeds meer vragen om advies.’

Schuldhulpverlening

De bureaus voor schuldhulpverlening en de kredietbanken van de NVVK, de overkoepelende vereniging voor schuldhulpverlening, zijn klantvriendelijker gaan werken. Joke: ‘Iedereen kan elke dag binnenlopen met zijn vragen. Doordat steeds meer mensen dat doen, kunnen we voorkomen dat ze echt in de problemen raken. Waarschijnlijk komt men ook eerder als gevolg van de economische crisis. Er rust niet meer zo'n taboe op schulden, het kan tenslotte iedereen overkomen. Bijvoorbeeld door het verliezen van je baan, door ziekte of een echtscheiding.’

Verantwoordelijkheid

Wie schulden heeft en hulp zoekt, kan terecht bij particuliere organisaties, maar ook bij een Gemeentelijke Kredietbank, ook wel Volkskredietbank of Stadsbank genoemd. Of bij bureaus voor schuldhulpverlening zoals dat in Tilburg. De aanpak verschilt. Kredietbanken nemen het beheer van iemands budget helemaal over totdat de schulden zijn afbetaald. De bureaus voor schuldhulpverlening leggen de verantwoordelijkheid meer bij de klant en bieden budgetbegeleiding en schuldbemiddeling. Joke: ‘De mensen blijven zelf hun geld beheren, maar wij helpen ze er beter mee om te gaan, onder andere door de gratis cursus Omgaan met geld.’

Schuldeisers

Als mensen met schulden kunnen aantonen dat ze binnen 3 jaar een bepaald bedrag kunnen aflossen, kunnen er allerlei regelingen met schuldeisers worden getroffen. Joke maakt met schuldeisers bijvoorbeeld de afspraak dat de klant 3 jaar lang alle inkomsten reserveert die boven een minimaal budget uitkomen. ‘Wij keren die reservering na afloop aan de schuldeisers uit. Als de klant weinig afloscapaciteit heeft en er geen verbetering te verwachten is, wordt schuldsanering ingezet. Voor het bedrag dat de klant in 3 jaar kan reserveren, wordt dan saneringskrediet aangevraagd. Schuldeisers krijgen in dat geval direct een percentage betaald en de klant betaalt het krediet in 3 jaar terug. In beide gevallen vragen we schuldeisers het restant van de vordering kwijt te schelden.’ Een regeling slaagt alleen als alle schuldeisers akkoord gaan met het aangeboden percentage. Lukt dat niet, dan kan een rechter hun medewerking afdwingen.

UWV werkt mee

Voor klanten van UWV met veel andere schuldeisers is een complete terugbetaling vaak een onmogelijke opgave. Als een klant te veel geld heeft ontvangen en dat moet terugbetalen aan UWV, kan deze een regeling treffen. In vaktermen ook wel minnelijke schikking genoemd. Bij zo'n schikking komen de schuldeiser en degene die de schuld moet betalen zonder tussenkomst van een rechter tot een regeling. UWV-beleidsmedewerker Jurgen Janssen: ‘Voorwaarde is wel dat de schuld níét is ontstaan doordat verkeerde informatie aan UWV is gegeven over bijvoorbeeld inkomsten of gewerkte uren.’

Gepubliceerd op: 11-11-2015

Je kunt niet reageren op dit artikel

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord