UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Erwin van der Sloot
Hulp geven en krijgen Interview

De Ervaringsdeskundige, Erwin: ‘Ik deel mijn ervaring wanneer ik denk dat het helpt in een gesprek met de klant’

Nadat hij werd geopereerd aan een levensbedreigende hersentumor moest Erwin van de Sloot opnieuw leren lopen en praten. Na maandenlange revalidatie kon hij zijn werk als arbeidsdeskundige geleidelijk weer hervatten. Nu zet hij zijn ervaring in om klanten beter te helpen. 

keer gelezen
75

Mensen van buitenaf begrijpen niet altijd hoe het voelt om bijvoorbeeld een ziekte of aandoening te hebben. Of hoe het voelt om een burn-out gehad te hebben. In de serie De Ervaringsdeskundige spreken we mensen die wel uit eigen ervaring weten hoe dat is. En die met hun kennis anderen helpen. In deel 4 arbeidsdeskundige Erwin van de Sloot.

In oktober 2018 raakte Erwin ineens zijn stem kwijt. Kort daarna kreeg hij uitvalsverschijnselen in zijn linkerschouder en tong, en een ruis in zijn oor. Hij bleek twee hersentumoren te hebben. Na een spoedoperatie kon hij niet lopen of praten. Na maandenlange revalidatie kon hij zijn rechterstemband weer gebruiken en kon hij weer lopen. Hij hervatte zijn werk als arbeidsdeskundige bij UWV.

Waarin ben je ervaringsdeskundige?

‘Als arbeidsdeskundige begeleid ik mensen die vanwege ziekte of om andere redenen niet meer volledig kunnen werken. Ik heb dat proces zelf meegemaakt. Ik weet dus hoe moeilijk het is om met je gezondheid te worstelen. Steeds weer die tripjes naar het ziekenhuis voor onderzoek. De spanning, de onzekerheid. In mijn werk heb ik vaak te maken met klanten die ook zo’n proces hebben doorgemaakt. Ik ben blij dat ik nu weer zover hersteld ben dat ik mijn werk weer kan doen. Voordat de wachttijd voor de WIA afliep, was ik alweer hersteld verklaard. Ik heb uiteindelijk dus alleen gebruik gemaakt van de ziektewet. Ik vind het mooi dat ik in mijn werk anderen kan helpen om ook mogelijkheden te vinden om weer te kunnen werken.’


Hoe gebruik je je ervaring om anderen te helpen?

‘Ik ben altijd al een goede luisteraar geweest, maar nu ik zelf het proces door heb gemaakt, ben ik dat nog meer. Alles wat ik heb meegemaakt, is voor mij een impuls geweest om meer aan mijzelf te gaan werken. Ik volg nu ook een opleiding Neuro Linguistisch Programmeren (NLP), een specifieke methode voor training en coaching. Waar ik voorheen soms de neiging had om iemand te willen redden, ben ik nu beter in staat om mensen te spiegelen. Ik kom sneller tot de kern en benoem wat ik zie. Dat helpt mensen om uit de negatieve spiraal kunnen komen. Ik heb ook veel tips om je op een eenvoudigere manier beter te voelen. Ook deel ik mijn ervaring soms in een gesprek met de klant, als ik denk dat het helpt. Soms vinden mensen het moeilijk om open te zijn over wat er allemaal aan de hand is. Door mijn eigen verhaal te vertellen, creëer ik meer openheid in het gesprek.’


Wat kun jij als ervaringsdeskundige toevoegen?

‘Ik ben dicht bij de dood geweest. Dat klinkt heftig, en het is ook heftig. Maar ik heb daardoor wel een ander perspectief gekregen. Ik leef bewuster en zeg waar het op staat. Ik heb meer lef. En dat helpt me in mijn werk. Mensen die niet meer kunnen werken, hebben vaak van alles meegemaakt. Om als arbeidsdeskundige tot een goede beoordeling te komen moet je echt goed kijken naar de klant en diens situatie. Dat kan een emotioneel proces zijn voor mensen. Vaak zit er een onderstroom aan emoties die niet worden uitgesproken, maar soms wel het proces in de weg zitten. Ik durf dat nu eerder open te breken, en te vragen: wat is er nou precies aan de hand?’  


Geef eens een voorbeeld van hoe je mensen met een arbeidsbeperking op weg hebt geholpen.

‘We hadden een klant waar geen van de arbeidsdeskundigen mee verder kwam. Hij was agressief in zijn benadering en stond niet open voor een gesprek over zijn arbeidsmogelijkheden. Niemand ging het contact met hem aan, omdat hij steeds zo boos reageerde. Voorheen zou ik daar ook voor zijn teruggedeinsd. Maar ik ben het gesprek met hem aan gegaan om te ontdekken wat er achter die boosheid zat. Ik heb gerichte vragen gesteld en kwam tot een goed gesprek. Zijn mindset veranderde, doordat hij zich eindelijk gehoord voelde. Daarna heeft hij me meerdere keren gemaild met zijn voortgang van zijn sollicitatiegesprekken. Hij gaat er nu weer volledig voor en zit in een vergevorderde sollicitatie.’

Gepubliceerd op: 08-07-2021

Reacties

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord