UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Gebruik social media bij het vinden van een baan
Gebruik social media om te solliciteren
Werken Tips

Op zoek naar werk? Gebruik het social-media-abc voor werkzoekenden

Heb je er weleens aan gedacht om social media te gebruiken bij het vinden van werk? En hoe kun je dat het beste aanpakken? Lees hier alle tips zodat je goed voorbereid aan de slag kunt.

keer gelezen
52

Facebook, Twitter en Instagram kunnen nuttig zijn bij het vinden van een baan. Ken jij de social media van A tot Z?

A is van @penstaart

Als je op Twitter iemand noemt, zet er dan het @penstaartje voor. Dan krijgt degene die genoemd wordt een bericht zodat hij of zij meteen op de hoogte is en weer kan reageren. Voorbeeld: ‘Leuke mensen @adjejanssen2punt0 @floornightingale leren kennen op netwerkcursus. Bedankt @DeBroekriem!’

B is van blog

Schrijf je graag? Dan is een blog misschien iets voor jou. Op veel websites kun je gratis bloggen. Deel elke nieuwe blog op Twitter, Facebook en LinkedIn met een pakkende titel en een link naar de tekst.

C is van chatten

Via chatberichten op LinkedIn kun je contact leggen met bijvoorbeeld mensen die werken in de sector waar je een baan zoekt. Of met iemand van een bedrijf waar je wilt solliciteren.

D is van delen

Delen is de grote kracht van social media. Draag nieuwtjes uit jouw vakgebied bij. Of reageer op anderen. Onthoud wel dat positieve bijdragen beter werken dan negatieve.

E is van eerlijk

Vaardigheden zijn belangrijk. Vermeld de meest relevante. Wil je de waarheid oprekken? Lees eens het artikel op UWV website Werkbladmagazine.nl: Liegen op uw cv (of LinkedIn)? Doe het niet.

F is van Facebook

Facebook is niet meer weg te denken bij het solliciteren. Op de website Werkbladmagazine.nl staat een artikel met 5 tips over Facebook en solliciteren.

G is van Google

Google voor de lol je eigen naam eens. Wat komt er naar boven? Zorg ook online voor een goede eerste indruk. Want: werkgevers en recruiters kijken mee.

H is van #hashtag

Zet een hekje voor een zoekwoord en je tweet wordt makkelijker gevonden. Voorbeeld: ‘Stoute schoenen aan, en óp naar de #nationalewerkbezoekdag.’

I is van Instagram

Als je een creatief beroep hebt, zet dan je portfolio op Instagram. Lok via Twitter, Facebook of LinkedIn bezoekers naar je nieuwe posts.

J is van jezelf zijn

Net als bij het sollicitatiegesprek, kun je op social media ook het best gewoon jezelf zijn. Dus doe je niet anders voor dan je in werkelijkheid bent. Maar dat betekent niet dat bikinifoto’s plaatsen of vloeken in posts een goed idee is. Wees jezelf zoals je dat ook op het werk zou zijn qua kleding en gedrag.

K is van kennis

Social media staan boordevol kennis over werk, jouw vakgebied, bedrijven, opleidingen … Allemaal gratis.

L is van LinkedIn

Recruiters zoeken jou. Verzin een pakkende titel en een heldere eerste zin voor je profiel. Vermeld ook voor welk werk je beschikbaar bent. Deel nieuws over jouw vak en verleid je lezers.

M is van meedoen

Op alle social media delen mensen ideeën en voeren ze discussies. Doe mee op jouw vakgebied. Word lid van groepen. Like en deel bijdragen van anderen. Schrijf korte positieve reacties.

N is van netwerken

Ben je introvert, verlegen, ‘gewoon’ geen netwerker? Begin laagdrempelig en maak een profiel aan. Langzaamaan kun je dat altijd nog ‘mooier’ maken door foto’s of linkjes toe te voegen. Probeer het een halfjaar uit. Geniet van reacties die je krijgt. Het zijn niet voor niets sociale media.

O is van overkill

Post regelmatig iets, maar pas op voor overkill. Te veel berichten plaatsen wekt irritatie op.

P is van profiel

Zorg voor een bijgewerkt profiel en een duidelijke, vriendelijke foto.

Q is van Q&A oftewel vraag en antwoord

‘Ik ben op zoek naar een baan als secretaresse, voor 32 uur per week. Heeft iemand uit mijn netwerk een vacature langs zien komen?’ De kracht van social media ligt in de interactie. Wees dus niet bang om een vraag te stellen op bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel. Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen mee willen denken.

R is van retweeten

Opvallen met eigen tweets kost tijd en moeite. Je kunt ook: retweeten, delen, reageren, liken of leuk vinden.

S is van solliciteren

Bij het solliciteren zijn social media onmisbaar. Op werkbladmagazine.nl lees je nog meer over solliciteren met social media.

T is van Twitter

Met Twitter zet je jezelf op de kaart. Lees deze 5 tips van een twitterspecialist.

U is van updaten

Houd je profiel actueel en deel nieuwe berichten. Like die van anderen. Je bent zichtbaar als je regelmatig een bericht post.

V is van videosollicitatie

Met video laat je zien hoe enthousiast je bent over een vacature. Je kunt kwaliteiten overbrengen die je op papier niet kunt laten zien. Lees op Werkbladmagazine het artikel: Zo maakt u een videosollicitatie.

W is van werktijd

Goede tijden om te posten zijn 9.00 en 17.00 uur. Veel mensen checken hun social media aan het begin of eind van hun werkdag.

X is van X-factor

Laat op social media zien dat je de sollicitatie-X-factor hebt. Laat je talent voor solliciteren zien! Pimp je cv en plaats deze als pdf op LinkedIn, stel jezelf voor in een video met een elevator pitch of link door naar je eigen website als je die hebt. Met opvallende acties laat je de werkgever zien dat je wilt opvallen tussen de andere sollicitaties.

Y is van YouTube

Op het YouTube-kanaal van UWV vind je handige, korte video’s met veelgestelde vragen van werkzoekenden.

Z is van zoeken

Vacatures zoeken? Typ op social media in de zoekbalk ‘vacatures’. LinkedIn heeft een tabblad Vacatures. Hier geef je aan of je beschikbaar bent en wat je carrière-interesses zijn.

Gepubliceerd op: 17-01-2019

Lees meer over

Werk zoeken Solliciteren Cv Tips

Reacties

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord