UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
Fatima werkt bij ABN
Fatima werkt bij ABN
Mijn ziekte/beperking Interview

Fatima maakte van haar beperking haar kracht

Fatima el Khayati is doof en helpt als adviseur Wonen bij ABN Amro andere doven en slechthorenden met hypotheekadvies.

keer gelezen
2140

Fatima el Khayati (30) won in 2017 de Business Walk of Fame. Ze werkt bij ABN Amro en geeft advies in gebarentaal. Ze vertelt over haar werk en wat haar drijft. 

'Mensen hebben door mijn hulp geen doventolk nodig en blijven daardoor zelfstandig'

De Business Walk of Fame wordt elk jaar georganiseerd door de Lucille Werner Foundation. Bedrijven die zich inzetten voor een toegankelijke arbeidsmarkt krijgen een ster in de Walk of Fame. De Business Walk of Fame ligt op een centrale plek op de Zuidas in Amsterdam. Dit jaar was de jubileumeditie. 9 krachtige werknemers met een beperking mochten zichzelf en hun bedrijf presenteren. En vertellen hoe hun bedrijf heeft bijgedragen aan het opbloeien van hen als medewerker. 

Mijn eigen plan volgen

Fatima el Khayati won de eerste prijs. Op haar vierde kreeg ze hersenvliesontsteking, waarna ze doof werd. Ze werkt sinds een jaar bij ABN Amro als adviseur Wonen. Ze vertelt: ‘Op de middelbare school kreeg ik te horen dat ik beter niet kon werken met cijfers. Ik moest maar kapper of kok worden, omdat dat makkelijke beroepen zijn waarin ik niet veel hoef te communiceren. Maar ik liet me niet beïnvloeden door de meningen van anderen en ging Bedrijfseconomie studeren op het ROC, en daarna Commerciële Economie op het hbo.’

Advies in gebarentaal 

‘Bij ABN Amro werk ik samen met mijn collega Boris Pavloff aan het project ‘Advies in gebarentaal’. We geven hypotheekadvies aan doven en slechthorenden in gebarentaal, via de webcam of op kantoor. Wij zijn allebei doof en daardoor kunnen we deze mensen heel goed helpen. Voor doven en slechthorenden is de dienstverlening vaak niet goed toegankelijk. Ze moeten bijvoorbeeld telefoneren om een gesprek aan te vragen of om een afspraak te regelen. Bij ABN Amro kunnen dove en slechthorende klanten via een webformulier een adviesgesprek met ons aanvragen, op kantoor of via de webcam. Bij dat gesprek hebben ze geen tolk gebarentaal nodig. Zo blijven ze heel zelfstandig. En doordat we ze in gebarentaal helpen, hun eigen taal, snappen ze de regels rond woninghypotheken helemaal. En daardoor kunnen ze een goede afweging maken voor hun hypotheek. Het geeft me heel veel voldoening om deze mensen te helpen. Ik heb letterlijk van mijn beperking mijn kracht gemaakt!’

Gepubliceerd op: 19-10-2017

Reacties

Door Sarah el. Khayati op donderdag 31 augustus 2017, 00:24

Ben super trots op mijn zus! Ze heeft inderdaad letterlijk ban haar beperking haar kracht gemaakt.

Door toufik op donderdag 18 januari 2018, 13:41

top meid je hebt gelijk.

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord