UWV PLATFORM VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSUITKERING
hoorzitting UWV
hoorzitting UWV
Dienstverlening UWV Achtergrond

Video: Zo werkt een hoorzitting bij UWV

Wil je weten hoe een mondelinge toelichting bij UWV werkt? Bekijk dan de video.

keer gelezen
11437

Als je in bezwaar gaat tegen een beslissing van UWV, heb je recht op een hoorzitting/mondelinge toelichting. Hoe dat werkt? Bekijk de video.

'Niet eens met een beslissing van UWV?'

Heb je een brief van UWV gekregen en ben je het niet eens met de beslissing? Dan kun je UWV bellen voor meer uitleg. Maar stel dat je het daarna nog niet eens bent met de beslissing. Dan kun je online of schriftelijk bezwaar maken. Meestal belt UWV je daarna om het bezwaar samen door te nemen. Je mag dan ook vragen om een hoorzitting, ook wel 'mondelinge toelichting' genoemd.

Gesprek

Een hoorzitting is een gesprek bij UWV. In dit gesprek kun je jouw bezwaar op een beslissing van UWV persoonlijk toelichten. Mist er nog aanvullende informatie die van belang kan zijn? Je hebt het recht om dit met UWV te delen.

Je bent niet verplicht om naar de mondelinge toelichting te gaan. Soms krijgt iemand een uitnodiging zonder dat hij er zelf om heeft gevraagd. Je kunt je afmelden via de klantenservice van UWV

Neem iemand mee

Je hoeft niet alleen naar het gesprek te komen. Je mag altijd iemand meenemen. Een deskundige of getuigen. Maar het mag ook een familielid, kennis of je partner zijn. Je kunt ook iemand machtigen om voor jou te gaan. Vergeet niet je identiteitsbewijs en eventueel medicijnen mee te nemen.

Spannend

Omdat niet iedereen weet wat een hoorzitting precies is en veel mensen zo’n gesprek spannend vinden, heeft UWV een video gemaakt. Hierin wordt uitgelegd hoe het werkt. 

Informatie over een hoorzitting

Kijk voor alle informatie op uwv.nl/hoorzitting. Heb je een telefonische vraag? Bel UWV op 088 - 898 92 94, tegen een lokaal tarief. De belkosten zijn afhankelijk van je telefoonaanbieder. Houd je burgerservicenummer bij de hand.

Gepubliceerd op: 24-02-2017

Reacties

Door Fons Maatman op donderdag 25 januari 2018, 20:48

Ik heb gebruik gemaakt van de hoorzitting. Ik heb daarvoor al mijn punten kenbaar gemaakt in mijn bezwaar schrift en had daar zelf geen vragen meer. Maar wanneer een verzekeringsarts aan mij vraagt, "wat is COPD voor je" dan klap ik helemaal dicht. Ik verwacht van een verzekeringsarts niet deze vraag en in mijn bezwaar heb ik aangegeven wat het voor mij betekend. Mijn voorstel is wanneer de bezwaarschrift in ingediend dat dan eerst de bezwaarverzekeringsarts daar een oordeel op geeft en dan pas een hoorzitting, dan kan ik punten aangeven waar ik niet mee eens ben en dan uitleg geven, nu kan ik in beroep gaan en wat ik ook doe. Mijn verhaal van bezwaar is maar weinig mee gedaan en het gaat nu mij geld kosten (advocaat) in beroep te gaan. Ook nog meer tijd om eens duidelijkheid te krijgen waar ik aan toe ben. Het kan nu nog maanden duren voor dat alles achter de rug is maar ze vergeten wel wat het met mij doet, UWV geloofd mij niet dat ik ziek ben maar daar hebben ze geen boodschap aan

Door Inge van Alten op vrijdag 7 februari 2020, 23:09

Beste Ik ben het helemaal met je eens, ze laten mooie filmpjes zien maar er klopt geen donder van.
Het enige waar ze naar streven is je zo snel mogelijk aan het werk te zetten.
Er werd ook gezegd de beperkingen die je hebt die blijven ondanks je bezwaar maakt! Nou dat klopt echt niet ik kan gewoon volgens UWV 40!!!!! uur aan het werk.
Idioten, ik ben 61 jaar en al het werk waar ik in kan , is gewoon vrijwilligerswerk en dat doe ik al!!!

Reactie toevoegen

Laat hieronder je reactie achter. Het betekent een verplicht veld

Reactie beperkt tot 1000 tekens, nog 1000 over

Deze website maakt gebruik van cookies. Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik ben akkoord